אפשר להציע בזה כמה ביאורים. הא' שכתב הר"י סגינהור בן הראב"ד דהכונה מי שמתאמץ הרבה בנר, כגון בשמן טוב ובנר נאה, ובודאי שה"ה בהידורי הלכה. הב' דיש לפעמים הנהגה חילופית שזוכה לדבר אחר במקום בנים, כמ"ש כה אמר ה' לסריסים אשר ישמרו ...קרא עוד
אפשר להציע בזה כמה ביאורים.
הא' שכתב הר"י סגינהור בן הראב"ד דהכונה מי שמתאמץ הרבה בנר, כגון בשמן טוב ובנר נאה, ובודאי שה"ה בהידורי הלכה.
הב' דיש לפעמים הנהגה חילופית שזוכה לדבר אחר במקום בנים, כמ"ש כה אמר ה' לסריסים אשר ישמרו וגו' ונתתי להם בביתי ובחומותי יד ושם טוב מבנים ומבנות שם עולם אתן לו אשר לא יכרת, דהיינו שהקב"ה משלם לאדם סריס דבר טוב מבנים ומבנות.
(אלא דשם מיירי לענין שמירת שבת, וזה ג"כ נכלל אור שבת לבנים כמבואר בגמ' ובמשנ"ב הוסיף על המזהירים לסגור החנויות לשבת).
הג' דלפעמים יש שיש סגולה הפוכה, כגון לפעמים תמצא שאדם עשה פעולות שהם קשים לבנים וכיו"ב, ונמצא בזה שעשה ב' סגולות כל אחד מועילה להיפך מחברתה (וכעי"ז הביא במנחת תודה בשם הגרח"ק באופן כללי על סגולות מדברי חז"ל).
הד' דלפעמים הוא היפך הטבע וצריך נס לזה, ואין בהכרח שיש הבטחה שישמעו מן השמים להועילו באופן ניסי נגד הטבע, דהרי אין מתפללין תפילת שוא ולא על מעשה ניסים כמבואר בפ"ט דברכות ובירושלמי שם.