הנה זה ברור ששמועות טובות נתקן רק על טובות שלו, ולא על טובות של גוים, ואע"פ שמצינו ברכת דיין האמת על הרואה בית ישראל בחורבנן, מכל מקום הרי על הרואה בתי נכרים בחורבנן הרי אינו אומר כן ואדרבה אומר אל נקמות ה', ויותר מזה הרואה בתי גוים ביישובן צריך לומר בית גאים יסח ה' (סי' רכד ס"י וסי"א) וגם אם שמח בזה צריך לעקור השמחה מלבו שהרי הטוב האמיתי נקבע ע"פ התורה.
ויש להוסיף עוד דבגמ' בר"ה גבי מלכויות זכרונות ושופרות בדף לב ע"א ע"ב אמרי' דאין מזכירין זכרון מלכות ושופר של פורענות של ישראל אבל מזכיר מלכויות זכרונות ושופרות של פורענות של גוים עי"ש.
ואם היה מותר לשמוח בשמחתן כ"ש שהיה מותר ליתן להם מתנת חינם אבל כבר כתיב לא תחנם (ע"ז ד"ך ויו"ד סי' קנא ס"י) שרצון התורה שלא נדבק בהם כלל, אלא כענין שנאמר לראות בטובת בחיריך לשמוח בשמחת גויך (היינו ישראל שהם גוי אחד בארץ) להתהלל עם נחלתך (תהלים קו, ה) ובשמחתו לא יתערב זר (משלי יד, י).
ואפי' לומר כמה נאה גוי זה אסור לומר כמ"ש בגמ' ע"ז שם.
ובירושלמי רפ"ה דברכות מקשה היאך מסיים בישעי' בקרא והיו דיראון לכל בשר דהרי אין מסיימין בדבר רע, ותירצו בירושלמי שם בגוים היא עסיקינן, והיינו דמאחר דמיירי במפלתן של גוים הוא טוב ואינו רע, ועי"ש עוד וכן בפסיקתא דר"כ עם ביאורי.
וממילא כיון דלא אריך לשמח בשמחת הגוים א"כ מה שהוא שמח בזה אינו אריך ואין ברכה על דבר שאינו טוב.
ולא דמי לככה לו בעולמו שהוא שמח במעשי ה' עי' בע"ז שם דמתרץ אודויי הוא דקא מודה ובתוס' שם בשם ירושלמי דברכת ככה לו בעולמו מברכין אפי' על סוס נאה או גמל נאה.
ומ"מ אם משמחו מחמת שתצא מזה טובה לישראל היה מקום לעורר שיצטרך לברך רק דבפועל אינו מברך על הטובה כשאמור לצאת כל שלא יצא בפועל כמ"ש בפ"ט דברכות ובשו"ע או"ח סי' רכג עי"ש (ובתשובה אחרת לגבי שריפה בבית כתבתי ההגדרות בזה מתי נאמר דין זה), וכמו שביארתי בתשובה על שאלתך לענין ברכת הטוב והמטיב על נשיא אירן דאין הברכה אלא כשמסתיים הדבר הנצרך כמו שנתבאר שם ע"פ דברי הפוסקים.
לתשובה זו פורסמו 2 תגובות. לצפיה בתגובות לחץ כאן.
ישר כח לכבוד הרב על התשובה הנפלאה.
באמת היום (כ"ח אב ה'תשפ"ד), התברר שמציאת הגוי הבדואי החטוף בעזה לא הועילה לנו כלום, ואדרבא יתכן מאד שמחבלי חמאס הארורים הרגו את הששה חטופים היהודים, כי הרגישו בפעילות באיזור שלהם, ועל כן לא עזר שום דבר במציאת החטוף הבדואי, ואין לברך הטוב והמיטיב על טובה של גויים אלא רק על טובה של יהודים עם ישראל. ובעקבות זה עולה שאלה מה ההלכה אומרת על המצב והמציאות של פעולות צבאיות לשחרור חטופים גויים (בעלי אזרחות ישראלית או בעלי אזרחויות זרות), האם זה בגדר של מה שכתוב בשו"ע יו"ד סימן רנ"א סעיף א', וז"ל: ומפרנסים עניי עובדי כוכבים עם עניי ישראל, מפני דרכי שלום. עכ"ל. או באופן שיש תועלת מודיענית לצבא בעבור חטופים יהודיים. ואם אין כל הנ"ל, האם יש להשאיר את החטוף הגוי בשבי ולא להוציאו. אשמח מאד לתגובת כבוד הרב שליט"א. תזכו למצוות רן אבוחצירא
שלו' וברכה
השבתי ע"ז כאן
https://shchiche.com/121721