שכיחא - שאלות המצויות בהלכה Latest שאלות

העושה התנאי של הרעק"א שאם לא יספיק לקרוא קריאת שמע בזמנה בברכותיה הרי הוא יוצא במה שקורא עכשיו בזמנה בלא ברכותיה האם יכול לקצר בלשונו ורק לומר שהתנאי הוא כמו שכתוב בפתק שרשם בו מראש את התנאי

לגבי לומר תנאי מראש מסתבר דלשי' החזו"א וסייעתו שמועילה אמירה כזו מעיקר הדין במעשרות ובעדות א"כ יועיל גם כאן, ועי' בדעת נוטה [הל' ק"ש תשובה יד] שכ' הגרח"ק שאמר לו החזו"א שיתכן שיועיל תנאי זה פ"א בכל ימי חייו וכ"ש יועיל בניד"ד שמתנה להדיא על דעת תנאי פלוני.

ומעין זה אמר לי הגרח"ק זצ"ל בביתו לענין שמי שאומר על סממני הקטורת שאם לא אמר כלום הוא כמו שכתוב בסידור.

עי' בתנאי הגאון מבוטשאטש לענין כוונת השמות, וגם שהוא מחודש לומר שלענין כוונת השמות יועיל, משום ששם אמירה בלא כוונת התיבות היא ביזיון גם אם מכוון שאומר על דעת דבר פלוני, מ"מ לעיקר הדברים שיועיל לדברים הנצרכים כוונת המטרה של הדברים מבואר בדבריו ג"כ ענין התנאי על דעת דבר פלוני.

יש לציין לדברי הרמ"א בהל' נדרים דתנאי המועיל במחשבה א"צ תנאי כפול והוא דבר המסתבר, דבדברים מסויימים דמוכחא מילתא א"צ תנאי כפול באופנים המבוארים, עי' בקידושין מט ע"ב ונ ע"א ובתוס' שם, ויש לציין גם לדעת הרמב"ן בב"ב קכו ע"ב דרק בבין אדם לחבירו בעי' תנאי כפול, וכן הובא בשם החזו"א שא"צ בניד"ד תנאי כפול (ראה ארחות רבינו ח"ג עמ' רה ודרך אמונה תרומות פ"ג הי"ח בבה"ל ד"ה התורם ודעת נוטה שם הערה 14) וכן נקט בשלמת חיים סי' נ, נא, וסי' פ, נט, וכעי"ז בצי"א, ודלא כמ"ש בסידור הגר"א [דיני ק"ש אות ז] בשם הגר"י מסלנט.

מק"ט התשובה הוא: 121894 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/121894

עד כמה התשובה הזאת היה שימושית?

דרג את התשובה ובכך תקדם אותה!

דירוג ממוצע 0 / 5. ספירת קולות: 0

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את התשובה הזו.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

השאר תשובה

השאר תשובה

מרחבי האתר

שאלות קשורות