שכיחא

[newsletters_online] 

לכל ענייני הגיליון ניתן ליצור קשר בדוא"ל questions@shchiche.com או בטלפון 052-7155401

הודעה: בזכות הרחמים נמצא פתרון לשלוח האימיילים כקובץ מצורף ולכן מעתה ואילך אי"ה מצורף במייל זה הגליון שכיחא כקובץ מצורף.

הודעה חשובה: זכות בשבילנו היא להסיר כל מי שאינו חפץ בגליון זה. הלכך, כל מי שאינו מעוניין לקבל גליון זה בפעם הבאה, יש ללחוץ על קישור ההסרה בתחתית המייל ולפעול כפי ההוראות בדף הנפתח או להשיב "הסרה" במייל חוזר, ויוסר מיידית.

שכיחא כותרת ממוסגרת

למה הוצרכו רש”י והפוסקים ליתן סימנים לידע זמן שבת ההפסקה בד’ פרשיות

יתכן לומר דעיקר הסימן בזה הוא דמאחר שיש כמה פלוגתות בסוגיות (מגילה כט ע"ב ושם ל ע"א) אימתי הן הקריאות ושבת ההפסקה לכך נתנו כדי .....

למה תקנו ארבע פרשיות באדר סמוך לפורים ופסח ולא בסמיכות לשאר מועדים וזמנים

יתכן לומר ע"ד הרמז בזה לפי מה שאמרו (תענית כט ע"א) משנכנס אדר מרבין בשמחה ופרש"י דבאדר וניסן אירעו ניסים לישראל, וידוע (עי' דרשות חת"ס .....

מהו הביאור במה שצריך לשאול בשלום הצאן

בב"ר פרשה פד אות יג אי' בזה"ל, ויאמר לו לך נא ראה את שלום אחיך ואת שלום הצאן, את שלום אחיך ניחא אלא מאי ואת .....

כשתפילין בזרועו ומתפלל האם עדיף ללבוש החליפה כדרכה על ידיו או לקפל החליפה למטה ולתופסה עם כפתור

לכאורה המנהג היותר טוב הוא להכניס היד כדרכו שבזה מציין בגדיו כראוי היטב (עי' שבת י ע"א ואו"ח סוף סי' צא), ומ"מ מי שאינו נוהג .....

האם יש ענין לקחת עמו ערבה ולשומרה כשיוצא לדרך

הנה עיקר ענין מה ששומרים הערבות הוא משום חיבוב מצוה כמ"ש בספר כה"ח סי' תרסד ס"ק ס בשם ספר התניא רבתי ס"ס פו ומנהג פשוט .....

האם יש לפתוח הפרוכת מימין לשמאל או משמאל לימין

מנהג מצוי לפתוח מימין לשמאל ויש נוהגים לפתוח משמאל לימין ע"ש כל פינות שאתה פונה לא יהיו אלא בימין, ועי' דרישה סי' תרנא בשם המהרי"ל .....

ספר סיפורים ששזורים בו מעט דברי תורה ומסרים חינוכיים האם מותר לקוראו בשבת

לפי מה שנקטו הפוסקים (הובאו במשנ"ב ס"ס שז סקנ"ח) בטעם ההיתר ביוסיפון א"כ גם בזה יהיה מותר (לפי הענין), מלבד מה שהזהירו הפוסקים שיותר טוב .....

מי שהביא עוף לשחיטה וכבדו השוחט בכיסוי הדם ויש שם ריח רע מחמת בית המטבחיים מה יעשה לענין ברכה

לכאורה א"א לברך אלא אם כן יכול לברך בריחוק ד"א ממקום הריח מלאחריו באותו החדר בדוחק, או לכתחילה מחדר לחדר באותו בית, ולכסות תוך כדי .....

השלמה לתשובה על נשים בתפילין

הרה"ג זלמן פרלמוטר העיר דהמשנ"ב בסי' תרלח ס"ג סקי"ב הביא דעת הפמ"ג דגם עבדים מוחין בידם אם מניחין תפילין, ומבואר מזה דה"ה מה שנשים אין .....

השלמות והערות בנידון על ריחיים של מכונה

הגר"ש צביון העיר דאין להביא ראיה מדברי החזו"א לעשיית מצות, דהחזו"א מיירי רק לגבי טווית ציצית דשם מבואר בגמ' בסנהדרין מח ע"ב שהוא מצד הזמנה .....

במקור דברי התרגום שהיו חולקין בקדשים לערב

בתרגום ויחי עה"פ ולערב יחלק שלל כתב דהיו חולקין הכהנים בקדשים לערב, וכן אי' בפסחים נז בס"פ מקום שנהגו עורות קדשים חולקין לערב (הר"ש צביון). .....

האם כל אפר כשר לכיסוי הדם או רק אפר אוכלין ובגדים

בשו"ע יו"ד ס"ס כח הובא דבאפר אוכלין או בגדים מכסין, וצ"ע דבכל אפר מכסין כמבואר בהמשך הסעיף ובנו"כ שם ובסוגיות בחולין ובפ"ק דביצה דף ז .....

בביאור דברי הספרי זוטא התמוהים שהובאו בר”ש פ”ב דאהלות

בר"ש פ"ב דאהלות מ"ד הביא ברייתא מספרי זוטא במדבר יט בזה"ל א"ל השיבות על ידיך השיבני על ידי, אמר לו אני משיב על ידיך ובלבד .....

העומד בפני המת בשעת יציאת נשמה של אדם כשר האם צריך לברך דיין האמת

הנה מעיקר דין המשנ"ב והפוסקים צריך לברך דיין האמת על כל אדם כשר שמת, אולם המנהג שאין מברכים, והרחבתי בתשובה אחרת מדברי הפוסקים האחרונים שהצדיקו .....

למה הקדימו ביקום פורקן רישי כלי לרישי מתיבתא

בגמ' פ"ט דברכות המשמעות שרישי מתיבתא קודמים לרישי מתיבתא, וכן בתשוה"ג מבואר דהיו רק ב' ראשי ישיבות וכמה רישי כלי שהם היו הדורשים לעם, וקי"ל .....

הערות על הסדר

יו"ד בסי' יח סעי' ה' בדינא דמסוכסכת כתב השו"ע דאם כולה מסוכסכת פסולה ולא הוכשר בדיעבד אלא בסכסוך אחד, אבל בהרבה סכסוכים חיישי' שמא השיב .....

האם מותר להביא בשבת ספר מתח למי שיקרא בזה או שיש בזה משום לפני עיור

הנה באחרונים [מג"א ושעה"צ דחה דבריו] נזכר צד כזה שספרים שנקראים לעונג אין בהם משום איסור קריאת דברי חול ושטרי הדיוטות בשבת, והגרנ"ק הורה שאין .....

עוף שעור בית השחיטה קלוף ושחט בו הבשר והמפרקת בלי העור ונמצא סכין פגום האם יש להכשיר משום שודאי נפגם במפרקת או לא

בשו"ע יו"ד סי' יח ס"א השוחט בסכין בדוקה ונמצאת פגומה הר"ז נבלה וכו' חיישינן שמא בעור נפגם ונמצא שוחט בסכין פגומה ואפילו בעוף, נסתפקתי לפ"ז .....

נדר שלא לשתות ביום פלוני האם מותר לאכול מרק סמיך או דליל בכפית

הנה הדין הוא שמי שנשבע שלא לשתות מותר לאכול (יו"ד סי' רלח ס"ב) דאין אכילה בכלל שתיה, ומאחר דבנדרים הלך אחר לשון בני אדם ככל .....

ספר שמלקט מעשיות מהגמרא והמדרשים מעובד לילדים האם צריך לנהוג בו קדושה

בעניותי איני מוצא צד לפטור דבר זה דהרי כל דברים אלו הן מדברי הגמ' ואמנם נזכר במשנה באבות יש פרפראות לחכמה ויש גופי תורה אבל .....

האם דגים נצטוו לפרוש מהר סיני בזמן מתן תורה

יעוי' בסוגי' דב"ק נה ע"א ובתוס' שם סד"ה המנהיג בתי' השני דלפי חשבון הדברים יוצא דגם דגים היה עליהם איסור התקרבות להר סיני בזמן מתן .....

האם בעלי החיים במתן תורה נצטוו רק שלא להתקרב להר או שהיו צריכים לפרוש משם כל בעלי חיים שגדלו והיו שם

מהלשון במשנה בב"ק נד ע"ב הפרשת הר סיני מוכח דגם מי שהיה שם קודם לכן היה צריך לפרוש משם, ובזה מתפרש גם הלשון לא תגע .....

האם יתרו עד סוף ימיו נשאר באמונתו

אמנם נזכר שבקש משה ממנו בפ' בהעלותך שיבוא עמו ולא בא (ראה במדבר י ל), אבל מבואר במדרשים שם ובמכילתא יתרו דאדרבה הלך כדי לגייר .....

ביאורים בדין נתינת פת לעני כשיודע בו שלא יברך

מה שהקשה כת"ר כמה עניינים בדין נתינת צדקה לעני שיודע שלא יברך (סי' קסט ס"ב ברמ"א ונו"כ) לענ"ד עיקר כוונת הפוסקים (ב"י סי' קסט ס"ב .....

שתף את הגיליון עם חבריך, ותצבור בכך זכויות אין סופיות של זיכוי הרבים!

שכיחא