אכן טוב להודות לה' שלא נבחר מי שהוא במוצהר שונא ישראל וכמו שאמרו בגמ' פ"ט דברכות שלעולם יתפלל אדם על מלך טוב, ואמרי' בגמ' במגילה במשול רשע יאנח עם זה המן דכתיב והעיר שושן נבוכה וכו', וכתיב בקהלת אי לך ארץ שמלכך נער וגו', וטוב שיש לנו לקוות שאולי עכשיו נפטרנו מקללה זו.
ואכן לאחרונה נעשו הרבה ניסים לישראל ומצוה לפרסם הניסים, שמחד גיסא שונאינו נחלו מפלות גדולות בכל ענייניהם וענייני פרנסתם, והב' שכל כלי מלחמותיהם לא פעלו דבר, והג' שאדם אחד שניסה לפעול בשנאת ע"ה לת"ח ירד מגדולתו בבושת פנים מאגרא רמה לבירא עמיקתא כן יאבדו כל אויבך ה', וכל זה קרה ביום אחד ביום של הארה שנכפל בו כי טוב בזכות התורה ולומדיה ובחסדי ה' כי לא תמנו.
אולם נראה שאין זו בגדר שמחה שלמה שניתן לברך עליה הטוב והמטיב, וכמו שביארתי העקרונות בתשובות הקודמות על שאלות דומות, א' שאין כאן שמחה שלמה מכיון שעדיין לא התבצע שום דבר, ושמחה שעדיין לא הסתיים בה התהליך והמטרה מבואר במשנ"ב סי' רכב סק"א שאין מברך הטוב והמטיב אם שמע שנתפס הגזלן ועדיין לא השיב לו הגזילה.
ב' שצריך שמחה ששמח בה מאוד בשביל לברך עליה הטוב והמטיב (עי' הלשון העה"ש סי' רכב), ולא ברור שזה בגדר שמחה כזו, עכ"פ לאנשים פרטיים שלגביהם בד"כ אינו כ"כ משמעותי ומורגש בפועל והוא בעיקר משמעותי לענייני הכלל.
ויש לציין עוד שאין אנו יודעים היאך יפול דבר וזה אינו דומה לאופן המבואר בגמ' שמי שמצא מציאה מברך על הטובה גם אם אחר כך תהיה רעה, משום ששם כבר נעשה מעשה טובה וכאן עדיין לא נעשה דבר, וכ"ש דמבואר בגמ' בגיטין לחד לישנא דאמרי' לגבייהו אשר פיהם דיבר שוא וכבר היו דברים מעולם שנשיא זה גופו דיבר כנגד ישראל, ואגב יש לציין דמלבד כל זה השמחה אינה שלמה שהרי אכתי עבדי דאחשורוש אנן (עי' מגילה יד ע"א) ועדיין לא יצאנו מאפלה לאורה בין אם המושל עלינו הכזה יהיה או כזה, ויהודי ירא ושלם ודאי אינו, ואינו זוכה להבחין בין יהודי שומר תורה לשאינו כזה ואם שומר תורת אמת או תורה אחרת (כגון רפורמים וכיו"ב), וכמובן שהוא הטוב האפשרי שקיים במצב הזה ע"פ דרך הטבע, אבל עדיין השמחה אינה שלמה, והארכתי מידי במקום שאמרו לקצר.
וד' דמבואר במשנ"ב ריש סי' רכב בשם הפמ"ג דהאידנא ממעטין בברכות אלו, והיינו במקום שיש ספק קצת שבמקומות אחרים היינו חוששים לו לחומרא, מ"מ קאמר המשנ"ב שלגבי ברכות אלו במקומות שיש צירוף וספק הנטייה היא להקל ולא לברך.
ומ"מ מי שבאופן פרטי אכן מרגיש שמחה גדולה מחמת שמרגיש שיש בזה כבוד שמים שניצח מי שחרט על דגלו לתמוך ולסייע לעם ה' ושיש בזה מאור פנים משמיא שנעשו כמה ניסים לישראל, יתכן שיוכל לברך ביחיד באון פרטי ובפני עצמו כדין בשורה טובה ששמח בה מאוד שמברך עליה, ועכ"פ על פרי חדש.
לתשובה זו פורסמו תגובה אחת. לצפיה בתגובות לחץ כאן.
מק"ט התשובה הוא: 123326 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/123326
האם יברכו על בחירת דונאלד טרמפ לנשיא ארה"ב ברכת "הטוב והמטיב" בס"ד ליל ו' תשרי ה'תשפ"ה לכבוד הרה"ג עקיבא משה סילבר שליט"א שלום וברכה וכט"ס! אחדשה"ט כנאה וכיאה באהבה רבה! בארצות הברית הד' תשרי ה'תשפ"ה התקיימות בחירות לנשיאות, המתמודדים היו דונאלד טרמפ (שכבר היה נשיא ארה"ב לפני ארבע שנים) וקמלה האריס (אשה), המתמודד שזכה בבחירות הוא דונאלד טרמפ, והוא הולך להיות נשיא ארה"ב לארבע שנים הקרובות. ושואלים הלכו בו, האם יש לברך על בשורה טובה כזאת הטוב והמטיב כמו שפסק בשו"ע סימן רכ"ב סעיף א' פסק השו"ע, וז"ל: על שמועות שהם טובות לו לבדו, מברך: שהחיינו; ואם הן טובות לו ולאחרים, מברך: הטוב והמטיב. עכ"ל. ולכאורה הבחירה של הנשיא דונאלד טרמפ לנשיא ארה"ב היא טובה מדינת ישראל כי כבר בכהונה שלו לפני ארבע שנים הוכיח שהוא טוב לישראל, ועשה עמהם כמה וכמה טובות. היה מי שהקשה שאף אחד לא יודע אם זה טוב. אבל יש להקשות עליו משו"ע (שם) סעיף ד', וז"ל: מברך על הטובה: הטוב והמטיב אע"פ שירא שמא יבא לו רעה ממנו כגון שמצא מציאה וירא שמע ישמע למלך ויקח כל אשר לו וכו'.. עכ"ל. וכתב המשנ"ב (שם) ס"ק ה', וז"ל: אע"פ שירא וכו' - כי אין לנו להסתכל בעתיד שאפשר שלא יהיה כן (רמב"ם בפי' המשנה). עכ"ל. עוד כתב המשנ"ב (שם) ס"ק ו', וז"ל: כגון שמצא מציאה - וירא שיעלילו עליו ויקחו את אשר לו ומיירי שיש לו אנשי בית שיש בזה טובה גם להם ושייך ברכת הטוב והמטיב דאל"ה יש לו לברך רק שהחיינו. עכ"ל. הרי לנו שאע"פ שיתכן שהנשיא של ארה"ב דונאנלד טרמפ יתכן שיהיה איזה זמן שלא יהיה טוב ליהודים, אבל כעת על פניו אין סיבה שלא יהיה טובה, ואין לנו להסתכל על העתיד. ואשמח מאד לדעת מה דעת כבוד הרב בזה. בברכת התורה ולומדיה רן יוסף חיים מסעוד אביחצירא מח"ס מריח ניחוח עפולה ת"ו