{עש"ק פ' וירא י"ז חשון תשע"ו שאלה - גרסי' במדרש תנחומא (פרשת וזאת הברכה סימן ז), אבל הרשעים אפי' בחייהם קרויים מתים שנאמר (יחזקאל כא) ואתה חלל רשע וגו', וכן הוא אומר (דברים יז) על פי ...קרא עוד
{עש"ק פ' וירא י"ז חשון תשע"ו
שאלה - גרסי' במדרש תנחומא (פרשת וזאת הברכה סימן ז), אבל הרשעים אפי' בחייהם קרויים מתים שנאמר (יחזקאל כא) ואתה חלל רשע וגו', וכן הוא אומר (דברים יז) על פי שנים עדים או שלשה עדים יומת המת, וכי יש מת שהוא חייב מיתה אחרת אלא רשע בחייו חשוב כמת מפני שרואה חמה זורחת ואיני מברך יוצר אור, שוקעת איני מברך מעריב ערבים, אוכל ושותה ואינו מברך עליה, אבל הצדיקים מברכין על כל דבר ודבר שאוכלין ושותין ושרואין וששומעין, ולא בחייהם בלבד אלא אפי' במיתתן מברכין ומודין לפני הקדוש ברוך הוא שנאמר (תהלים קמח) יעלזו חסידים בכבוד ירננו על משכבותם רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם עכ"ל.
וקשה כיון דכל הברכות מדרבנן חוץ מבהמ"ז א"כ היכי יליף מקרא דמי דאינו מברך ברכות הללו רשע הוא.
}
תשובה - הנה גם בפסיקתא דרב כהנא פיסקא כא - קומי אורי [אות א'] איתא, על כן באורים כבדו י"י וג' (ישעיה כד: טו).
במה מכבדין אותו, באילין פנסייא.
ר' אבהו א' בשני מאורות, ויעש אלהים את שני המאורות הגדולים (בראשית א: טז), הא כיצד, חמה זורחת ומברכין עלה, לבנה זורחת ומברכין עליה.
ורבנין אומ', אמר הקדוש ברוך הוא לישר' בניי הואיל ואורי הוא אוריכם ואורכם הוא אורי, אני ואתם נלך ונאיר לציון, קומי אורי כי בא אורך (ישעיה ס: א) עכ"ל, וכ"ה בילקוט ישעי' תצט ובפי' הרוקח לתפילה ביוצר אור.
ומבואר שיש שורש לברכה זו מדברי קבלה.
ובאמת עיקר הכונה בכאן היינו לברכה והודאה שבכל עת, כפי שרמז כבר כת"ר בלשון שאלתו, וחובת הודאה היא דאורייתא, כמו שהביא כת"ר בשאלה כמה וכמה מן המקורות לזה, ובס' צרור המור הקדמון פרשת וילך הביא מדרש תנחומא זה ואח"כ הוסיף, ומרמז בזה שהצדיקים מכירים יכולת האל והשגחתו.
ומודים ומברכין לשמו ית' על כל דבר ודבר.
ובפרט אמר שמברכים יוצר אור יוצר המאורות.
שזה רמז שהוא צור יוצר עולמים וברא העוה"ז והעוה"ב.
וזהו יוצר אור שזהו כנגד העה"ז.
יוצר המאורות הם המאורות העליונים שבם זוכים לאור באור פני המלך.
ולכן אמר שהצדיקים אפילו במיתתם קרויין חיים.
לפי שהם זוכים לאותם המאורות שמברכין עליהם.
אבל הרשעים אין מברכין יוצר אור לפי שבחשכה יתהלכו בזה העולם ואין מברכין יוצר המאורות.
ולכן אין משיגים אור העוה"ב והם מתים כאמרו ורשעים בחשך ידמו.
באופן שאפילו בחייהם קרויים מתים.
וכן רמז יוצר אור יוצר המאורות.
שהצדיקים מודים שהשם ברא שלשה עולמות הרומזים בפסוק ויכל אלהים ביום השביעי כמו שכתבתי שם.
וזהו יוצר אור כנגד העוה"ז.
יוצר המאורות כנגד עולם האמצעי ועולם העליון.
אבל הרשעים כופרים בבריאת העולם ואומרים לית דין ולית דיין.
ולכן אמר הן קרבו ימיך למות.
אבל הן אין אתה מת.
וכן יקרבו ימי ישראל למות כמו (שהצרכתי) [שהארכתי] שם.
וכן כתבתי שם שאע"פ שהמיתה היא קשה ומי הוא ערב לגשת אליה.
עכ"ז הצדיקים שלא חטאו הן נקרבים אל המות בלי יראה ובלי בשת.
ולכן אמר בכאן הן קרבו ימיך למות.
אף על פי שאתה בורח מן המיתה וכו' עכ"ל.
קרא פחות