שכיחא - שאלות המצויות בהלכה Latest שאלות

מה הגדר של בגדים חשובים שאין ללובשן בראש השנה ומה הדין בגדים חדשים או פראק

נראה דכל דבר שמרחיב דעתו באופן הניכר הוא בכלל מה שאמרו (משנ"ב סי' תקפ"א סקכ"ה בשם האחרונים) להזהר בזה.

ומסתמא שכל מה שלובש בשבת אינו בכלל זה, ורק לענין אותם הבגדים שמוסיף ביו"ט יותר משבת בזה יש להזהר שלא ירבה באופן הנ"ל וכפשטות לשון הפוסקים שהזכירו רק יו"ט.

לענין בגדים חדשים עי' מה שכתבתי בתשובה נפרדת לזה [ד"ה האם ראוי להזהר שלא ללבוש בגד חדש בראש השנה מאימת הדין] וכמובן שאם מדובר בבגד שהוא גורם שמחה רבה והרחבת וזחות הדעת (כגון מי שקונה חליפה חדשה אחת לזמן רב או רק לחתונות אחים וכיו"ב) הוא מכלל דברי המשנ"ב וכל ערום יעשה בדעת והחכם עיניו בראשו.

לענין לבישת פראק הובא בשם הגריש"א (אשרי האיש ח"ג עמ' פד) שהנוהגים ללבוש פראק ביו"ט יכולים ללבוש גם בר"ה ואין בזה חשש רקמה ומשי מכיון שרבים נוהגים ללבוש כן גם בימות החול, וכעי"ז הובא בשם הגרנ"ק (ימי הרחמים עמ' מה), וכמובן שהכל לפי הענין ולפי המקום ולפי האדם, ואם הוא יותר טוב עם או בלי הוא נידון נוסף, ולא לחינם הרבה לא נהגו ללובשו בר"ה גם אלו שנהגו ללבוש ביו"ט.

ולגבי השאלה אם ענין זה אמור גם לגבי נשים, תשובה, אה"נ, דכולם בכלל הדין ובכלל אימת הדין, וכמו שציינת לסי' תרי סקט"ז ובמשנ"ב שם, וכן הדין דאין אומרים הלל בר"ה הוא גם לנשים (עי' סי' תקפד סק"א), ולא נראה שאפשר להוכיח מענין חולות בכרמים שהוא מעמד נפרד לצורך וגם לא נזכר אלו בגדי לבן היו שם ואדרבה ממה שכ"א שואלת מחברתה יש לשער שלא היו יקרים, וכמובן לגוף הענין של בגדי לבן שהאידנא אשה שתלבש בגדי לבן היא מילתא דתמיהה ברוב המקרים באופן רגיל, ויעוי' בדברי הבה"ל סי' רסב ס"ב דלבישת בגד לבן בשבת לכל אדם אם מחזי כיוהרא לא יעשה.

לתשובה זו פורסמו תגובה אחת. לצפיה בתגובות לחץ כאן.

מק"ט התשובה הוא: 122523 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/122523

עד כמה התשובה הזאת היה שימושית?

דרג את התשובה ובכך תקדם אותה!

דירוג ממוצע 0 / 5. ספירת קולות: 0

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את התשובה הזו.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

1 תשובה

  1. בס"ד לק"י
    לכבוד הרה"ח רבי עקיבא משה סילבר שליט"א
    בברכת שלהי שנה טובה ולשנה הסמוכה תכתב בכחו"ט בספשצ"ג לאלטו"ל
    ושאלתי היא
    בענין מש"כ רבינו ישראל מאיר הכהן הגדול מראדין ע"ה במשנה ברורה סימן תקפ"א ס"ק כ"ה בשם ט"ז בשם רש"ל וז"ל: "מ"מ לא ילבש בר"ה בגדי רקמה ומשי כבשאר יום טוב דיהא מורא הדין אלא ילבש בגדים לבנים נאים.

    והוסיף המשנ"ב: "ועיין במ"א סימן תקצ"ז דבמקום שאין נוהגין ללבוש לבנים עכ"פ לא ילבש חשובים כ"כ".

    וברצוני לידע הגדר בזה מה הם בגדי רקמה ומשי ובגדים חשובים כ"כ.

    האם שרי לחדש חליפה חדשה לחג [ומה הדין בחליפה יוקרתית], ומה גבי הנוהגים לפאר עצמם בבגד הפראק, האם ילבשוהו בר"ה, [כמובן ששאלתי היא גבי אותם אנשים שאינם לובשים פראק בימות החול כגון אברכים צעירים מצוי בבני אשכנז].

    ומה גבי נשים האם בגדים יקרים מאוד יחשבו כדבר האסור או רק הנראה כסותר את המורה ומה הגדר בזה.

    וגבי יוה"כ על הא דכתב הרמ"א (סימן תרי) שנהגו ללבוש בגדים לבנים וכו', כתב במשנ"ב (ס"ק טז) גבי נשים: "ונוהגין שגם הנשים לובשים בגדים לבנים ונקיים לכבוד היום אבל לא יקשטו עצמן בתכשיטין שמתקשטין בהם בשבת ויו"ט מפני אימת יום הדין [יב] ואין נוהגות ללבוש קיטל".

    וכן מה הוא הגדר בזה, והאם זה לא נסתר מן הענין כשלהי תענית שבנות ישראל היו חולות בכרמים ביום זה.

    בברכה ואה"ר

    הצעיר מרדכי מיכאל עסיס ס"ט

השאר תשובה

השאר תשובה

מרחבי האתר

שאלות קשורות