גרסי' בבראשית רבה פרשת חיי שרה פרשה ס א"ר יוסי ב"ר דוסא כנען הוא אליעזר ועל ידי ששרת אותו צדיק באמונה יצא מכלל ארור לכלל ברוך, ויאמר בא ברוך ה' ע"כ.
והקשה הג"ר דוד כהן (ישיבת חברון כנסת ישראל) דמבואר כאן דבר נפלא, שלא הועילו כאן לאליעזר כל מעלותיו הגדולות של עסק התורה, ע' יומא כ"ח ב', וכעת ע"י מעשה א' ששירת את אברהם באמונה יצא מכלל ארור לכלל ברוך וצ"ב.
תשובה - לכאורה היה מקום לומר דהנידון כאן על שימוש ת"ח שהוא כולל לימוד מהן, והכונה על כל מה ששימש את אברהם, אכן מבואר כאן שהנידון על מעשה זה או עכ"פ גם על מעשים כיו"ב.
וכ"א בהמשך המדרש שם, ומה אם אליעזר ע"י ששמש את הצדיק באמונה יצא מכלל ארור לכלל ברוך ישראל שהן עושין חסד עם גדוליהן בידיהן וברגליהן עאכ"ו ע"כ, ומבואר שהנידון הוא על שימוש ממש.
אכן באמת מעיקרא לא הבנתי כ"כ הקושיא בזה, דהרי אין אנו יודעין מתן שכרן של מצות, ובפרט קודם מ"ת שהיו נוהגין המצות השכליות, וא"כ לשמש הצדיק לכאורה זוהי מצוה יותר גדולה עסק התורה שעסק בה אליעזר.
ועיין בדברי השל"ה פרשת חיי שרה תורה אור סי' יח בזה.
מק"ט התשובה הוא: 119292 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/119292