שכיחא - שאלות המצויות בהלכה Latest שאלות

האם מותר בימי חופשת הגן בתשעת הימים לכבס את המפות והריפוד לצורך שנת הלימודים הבאה

אין להתיר.

מקורות:

לכבוד הרה"ג המפורסם רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א בעמח"ס גם אני אודך ושאר ספרים

בפשוטו היה מקום לומר דבמפות לא נאמר בהם דין של בגדי קטנים כיון דאינו ממש בגד שלהם אלא בשימושם.

אולם באמת שיש לדון בזה, דהנה דעת המחבר [סי' תקנא סי"ד] דאין היתר כיבוס לקטנים, והרמ"א שם כ' דקטנים ביותר מותר והטעם כ' המשנ"ב שם דאין בזה שמחה, ועוד הוסיף הרמ"א וכתב דהמנהג להקל גם בבגדי שאר הקטנים.

ובתשובה אחרת לענין שירים לקטנים בספירת העומר (https://shchiche.
com/120003) הבאתי פלוגתת הדעות בדין אבלות קטנים דיש הרבה פוסקים שסוברים שאין אבלות לקטן מעיקר הדין ויש הרבה פוסקים שחולקים על זה.

והמשנ"ב כאן בסי' תקנא סקפ"א בביאור דברי המחבר על איסור תספורת לקטנים נקט כהדעות שיש אבלות לקטן ועי"ש בתשובה הנ"ל שהרחבתי בביאור דבריו ומה שכתבתי שנראה בדבריו שגם בדעת הרמ"א נקט כן עי"ש מה שכתבתי הטעם לזה, וא"כ היוצא מזה דלהרמ"א הוא דין מיוחד בהיתר בכיבוס קטנים מאחר שהוא מתלכלך מהם טובא ועליהם לא גזרו איסור כיבוס.

וא"כ באמת יש לדון דשמא כל דבר שהוא במגע תמידי עם התינוקות ומתלכלך טובא אין בזה איסור כיבוס.

ועכ"פ דבר שהתינוקות משתמשים בו בקביעות עם חומרי יצירה ואוכל וכיו"ב ומלכלכים אותו מחמת זה יש לדון דהוא בכלל היתר התינוקות.

ואמנם במשנ"ב נזכר לענין דינא דהרמ"א דבגדי הקטנים ביותר שמתלכלכין ברעי וכו' שטעם ההיתר בזה (שבזה מתיר הרמ"א מעיקר הדין גם לולי המנהג) הוא משום שאין שמחה בזה, ולפ"ז היה מקום לדון דרק בבגדים סרוחים כאלה אין שמחה בכיבוסם, אבל במפות של חומרי יצירה יש לדון בזה, ומאידך גיסא לפי מה שהוסיף הרמ"א דהמנהג להקל גם בבגדי שאר קטנים ולא רק בגדים שמתלכלכין תדיר ברעי א"כ יש מקום גדול לומר דגם מפות המיועדות לשימוש תדיר של חומרי יצירה יש להתיר.

ובאמת גם אם נימא דטעם הרמ"א שסובר כהפוסקים דאין אבלות בקטן ורק בתספורת קבלו על עצמם משום חומרא דת"ב על דרך מש"כ שם המג"א סקל"ח והערוה"ש סל"א בביאור איסור התספורת לקטן הנזכר בדברי המחבר (כלומר דהם נתקשו למה אסור לספר לקטן מאחר דאין אבלות בקטן ועי"ש מש"כ ליישב ועד"ז יתכן לומר בטעם היתר הרמ"א בכיבוס בגדים דסובר שאין אבלות בקטן), גם אם נימא דזה טעם הרמ"א עדיין יש מקום לומר דבבגד שהוא בשימוש הקטן לא גזרו.

אולם טעם זה אינו מספיק לכאורה אלא לענין תספורת ששם עיקר הפעולה מתבצעת על ידי המסופר (ולא שייך לכאן דיני תספורת פיאות הראש והזקן דשם הוא דין במעשה דאיסורא וכאן הוא מנהגי אבלות) ולא מצינו שגזרו איסור לספר אחר, אבל בבגדים שמצינו איסור לכבס בגדי נכרים משום מראית העין כמ"ש המשנ"ב וא"כ למה שבקטן לא יגזרו אא"כ רק בגדים שהם של קטנים ממש וניכר שהם של קטנים.

[ומיהו על זה יש לטעון להיפך דלא מצינו בפוסקים שאסרו בכיבוס בגדי קטנים אם אין ניכר שהם של קטנים וא"כ יש לומר דטעם מה שלא אסרו בקטנים משום מראית העין הוא משום דלא אפשר בהכי ולכן לא גזרו בהם משום מראית העין על הדרך שנתבאר בטעם הקודם, משא"כ בבגדי גוי דאפשר להמנע מכיבוסם, וא"כ מפות של קטנים יהיו בכלל ההיתר].

ועוד דאם מפות אלו משמשים גם את הגדולים למה שיהיה מותר לגדול לכבסם, דדל קטנים מהכא ונשאר כאן איסור מחמת שהוא בגד לשימוש הגדול, א"כ לכאורה טעם זה אינו מספיק אם נאמר דזה טעם הרמ"א להתיר כיבוס בגדי קטנים.

ועוד דאם מסקנת המג"א והעה"ש דלגבי תספורת החמירו כאן יותר משאר אבלות על קטן א"כ למה שבכיבוס לא יחמירו אא"כ נימא דהטעם שהקילו בכיבוס מחמת שבקטן לא גזרו, וא"כ נצטרך לומר דכו"ע מסכימים לטעם שכתבתי בדעת המשנ"ב בביאור המנהג שהביא הרמ"א דבקטנים לא גזרו כיון שיש בזה צורך, ובפרט לדידן שנוהגים כהמשנ"ב א"כ הטעם שבגדי קטן מותרים בכיבוס הוא משום שלא גזרו בבגדי קטן.

וא"כ מפות שמתלכלכות תדיר על ידי קטנים עכ"פ כשעיקר שימושים מיועדים לקטנים אם יש בהם צורך תדיר לכבסם יש מקום גדול לומר דהוא בכלל הצורך לכבס בגדי קטנים [מלבד בשבת שחל ת"ב להיות בתוכה שבזה הביא המשנ"ב סקפ"ב בשם החי"א להחמיר גם בבגדי קטנים].

ואולם בטושו"ע בסי' תקנא אסרו לכבס מטפחות שעל השולחן ומסתמא נראה דאם יש קטנים בבית אינו מתיר לכבסם, רק דהשאלה כאן היא מחמת שרוב ועיקר שימושם של המפות הם לקטנים ומטבע הדברים נותנים להם להשתמש בזה כפי הרגלם גם באופן שמתלכלך, ויל"ע בזה.

אולם במקרה ששאלת שרוצים לכבס בשביל שימוש לאחר ט' הימים יש להעיר דיש שנקטו (הגר"י קמינצקי אמת ליעקב עמ' תקיג), דאם יכול בלא לכבס לקטנים על ידי קניית בגדים חדשים שלא יכבס, ובנידון דידן שאינו צריך כלל כרגע ויכול לאחר לאחרי ת"ב לכו"ע אסור לכבסו עכשיו, דגם צורך הקטנים מעיקרא מה שהותר אפשר שהוא רק צורך הקטנים כרגע, וכן הוא האמת דהגריש"א שהקיל לכבס בגדי קטנים בתשעת הימים גם באופן שהיה אפשר למצוא פתרון על ידי קניית בגדים חדשים (אשרי האיש או"ח ח"ג פס"ט ס"ס) מ"מ נקט להדיא דההיתר לכבס לקטנים הוא רק מה שצריך לתשעת הימים ולא עוד אלא שנקט שאם יש לו בגדים מכובסים אסור לו לכבס עוד אף אם ישתמש במכובסים (שם סנ"ז).

ולענין עצם השאלה על ריפוד הכיסאות אם הוא אסור בכיבוס או לא, נראה הוא אסור בניד"ד מכ"ש ממפות שלחן שנזכרו לאיסור כיבוס בשו"ע סי' תקנא, והוא כמו סדינין שאסורין לכבסם כמבואר בפוסקים, וכמבואר במרדכי במו"ק בשם ה"ר אברהם דכל בגד שיש ממנו הנאה לגוף אפי' תחת הגוף בלא לבישה אסור לכבסו.

מק"ט התשובה הוא: 121195 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/121195

עד כמה התשובה הזאת היה שימושית?

דרג את התשובה ובכך תקדם אותה!

דירוג ממוצע 0 / 5. ספירת קולות: 0

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את התשובה הזו.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

השאר תשובה

השאר תשובה

מרחבי האתר

שאלות קשורות