שאלה לכבוד הרב עקיבא משה סילבר שליט"א יישר כח על התשובות הנפלאות שאלתי: תהלים "בית ישראל ברכו את ה' בית אהרן ברכו את ה' בית הלוי ברכו את ה' יראי ה' ברכו את ה'" (קל"ה – י"ט). וצ"ב מדוע ביראי השם לא ...קרא עוד
שאלה
לכבוד הרב עקיבא משה סילבר שליט"א
יישר כח על התשובות הנפלאות
שאלתי: תהלים "בית ישראל ברכו את ה' בית אהרן ברכו את ה' בית הלוי ברכו את ה' יראי ה' ברכו את ה'" (קל"ה – י"ט).
וצ"ב מדוע ביראי השם לא נאמר בית יראי ה' ברכו את ה'.
תשובה: לשון "בית" שייך רק בקרבת משפחה, כמו וְאִם יִמְעַט הַבַּיִת מִהְיוֹת מִשֶּׂה (שמות יב, ד).
ולא הבנתי א"כ מ"ש מבית ישראל שכן אמר ביה בית.
שאלה: ישעיהו: "כי הנני בורא שמים חדשים וארץ חדשה" (ס"ה, י"ז).
ופירש"י: שמים חדשים ממש.
וצ"ב, הא אין חדש תחת השמש.
שאלה: שם: "כי הנער בן מאה ימות והחוטא בן מאה שנה יקולל" (ס"ה, כ').
צ"ע – כיצד יחטא, הא אין יצה"ר כבר.
שאלה: פ' מסעי ויעל אהרן הכהן אל הר ההר על פי ה' וימת שם וכו' בחדש החמישי באחד לחדש, (ל"ג - ל"ח) מה הטעם שרק אצל אהרן הכהן הוזכר יום פטירתו בתורה, ולא משה וכדומה.
שאלה: מגילה יח: תפילין ומזוזות נכתבות שלא מן הכתב.
מאי טעמא מיגרס גרסי, ופירש"י: שגורות בפי הכל.
וצ"ב, דשגורות זהו בקרי ולא בכתיב, ולא גם בחסרות ויתרות.
שאלה: במדרש חסר ויתר, כל עשו שבמקרא חסר י'.
למה? אמר הקב"ה: אין כדאי שיתערב בשמו של רשע אות משמי.
ואין הרשע כדאי שיתערב משמי בשמו.
צ"ב, דבשם הויה ישנו וא"ו, וכן בשם ש-די ישנו שי"ן, ולהבדיל – גם בשמו של עשו יש וא"ו, וכן שי"ן.
שאלה: שמואל א' פ"א פ"ה "ולחנה יתן מנה אחת אפיים, כי את חנה אהב וה' סגר רחמה" ולכאורה, כיצד שרי ליתן מנה אחת אפיים, הרי עושה קנאה ביניהם.
שאלה: האם מצינו בחז"ל שהיה לרבי כרוספדאי עניין מיוחד במצוות ציצית? דתרגום "ציצית" מתרגמינן "כרוספדין".
שאלה: ברכות מז ע"ב וקמ"ל דאין החומש מעכב.
צ"ב, מדוע לא מעכב, הא הוי דאורייתא.
בברכה
אהרן אריה כהן
***
תשובה
כ"ט כסלו תשע"ז
לכבוד הרב אהרן אריה כהן שליט"א
שלום רב
אבוא בזה על שאלותיך בס"ד
שאלתי: תהלים "בית ישראל ברכו את ה' בית אהרן ברכו את ה' בית הלוי ברכו את ה' יראי ה' ברכו את ה'" (קל"ה – י"ט).
וצ"ב מדוע ביראי השם לא נאמר בית יראי ה' ברכו את ה'.
[והשבתם] תשובה: לשון "בית" שייך רק בקרבת משפחה, כמו וְאִם יִמְעַט הַבַּיִת מִהְיוֹת מִשֶּׂה (שמות יב, ד).
ולא הבנתי א"כ מ"ש מבית ישראל שכן אמר ביה בית.
תשובה: שם מצורפים כל ישראל כאחד וכולם מחוברים ע"י אבותם למשפחה אחת, אבל לחבר את יראי ה' לבדם בלי שאר ישראל, ע"י קירבת משפחה, זה א"א, שכן בזה אין כל שאר המשפחה בכלל.
שאלה: ישעיהו: "כי הנני בורא שמים חדשים וארץ חדשה" (ס"ה, י"ז).
ופירש"י: שמים חדשים ממש.
וצ"ב, הא אין חדש תחת השמש.
תשובה: בגמ' בשבת ל' ב' מבואר שרק דבר שלא היה כדוגמתו קודם חשיב דבר חדש אבל דבר שהיה קודם דוגמתו אם ישעו עוד אחד כמותו אי"ז בגדר חדש לענין זה.
שאלה: שם: "כי הנער בן מאה ימות והחוטא בן מאה שנה יקולל" (ס"ה, כ').
צ"ע – כיצד יחטא, הא אין יצה"ר כבר.
תשובה: בשם הגר"א ז"ל הובא שיהיה יצה"ר מחוץ לגוף כמו שהיה הנחש קודם חטא אדה"ר, ולא בתוך הגוף כבזמנינו, וכמו"כ הנה בגמ' בפי"א דסנהדרין מוקמינן לזה בימות המשיח, וי"ל שהיצה"ר מתבטל רק אח"כ, ועוד בענין השלבים בימות המשיח עי' בערל"נ ר"ה י"א ב'.
שאלה: פ' מסעי ויעל אהרן הכהן אל הר ההר על פי ה' וימת שם וכו' בחדש החמישי באחד לחדש, (ל"ג - ל"ח) מה הטעם שרק אצל אהרן הכהן הוזכר יום פטירתו בתורה, ולא משה וכדומה.
תשובה: כ' הנצי"ב בהעמק דבר וז"ל, בחדש החמישי באחד לחדש.
לא הודיע הכתוב לא במיתת משה ולא במיתת מרים החודש והיום כי אם במיתת אהרן, ללמדנו שאותו החודש גרם להיות לשטן לגדולת עבודת המשכן שהיה על ידי אהרן הכהן הראש, ומזה סימן לדורות דבחודש אב יהא נחרב בית המקדש ע"כ.
שאלה: מגילה יח: תפילין ומזוזות נכתבות שלא מן הכתב.
מאי טעמא מיגרס גרסי, ופירש"י: שגורות בפי הכל.
וצ"ב, דשגורות זהו בקרי ולא בכתיב, ולא גם בחסרות ויתרות.
תשובה: שגורות הכונה ששגורה כתיבתן מכיון שפרשיות הללו נכתבות הרבה ויותר משאר פרשיות שבתורה, ואכן הובא בפוסקים שמי שאינו גרוס אצלו החסרות ויתירות של פרשיות אלו - אין לו לכתוב שלא מן הכתב.
שאלה: במדרש חסר ויתר, כל עשו שבמקרא חסר י'.
למה? אמר הקב"ה: אין כדאי שיתערב בשמו של רשע אות משמי.
ואין הרשע כדאי שיתערב משמי בשמו.
צ"ב, דבשם הויה ישנו וא"ו, וכן בשם ש-די ישנו שי"ן, ולהבדיל – גם בשמו של עשו יש וא"ו, וכן שי"ן.
תשובה י"ל דהקפידא היא רק היכא דאפשר כגון יו"ד שעם יו"ד ובלי יו"ד הוא נקרא אותו הדבר, משא"כ וי"ו הוא מוכרח שיהיה, והיכא דלא אפשר לא אפשר, אבל אין לומר דאפשר בבי"ת, שהמדקדקים כבר העידו שבשרשם הוי"ו והבי"ת אינם שוין זל"ז, עי' בס' שפת אמת להרב בנציון הכהן ז"ל.
ומה שהקשיתם מהשם שדי י"ל דרק שם המיוחד הוא קפידא א"נ שין ימנית ושמאלית חשובין כב' אותיות לענין זה.
שאלה: שמואל א' פ"א פ"ה "ולחנה יתן מנה אחת אפיים, כי את חנה אהב וה' סגר רחמה" ולכאורה, כיצד שרי ליתן מנה אחת אפיים, הרי עושה קנאה ביניהם.
תשובה: עי' ברד"ק שם שכתב, מנה אחת אפים - מנה אחת נכבדת להשיב אפה וכעסה וכן ארך אפים ארך כעס ויונתן תרגם חולק חד בחיר ר"ל מנה הראויה להתקבל בסבר פנים יפות, ובדרש מהו אפים בנפילת אפים בסבר פנים יפות אפים כנגד פנינה וילדי' ואדוני אבי ז"ל פי' אפים כעס כלומר בכעס היה נותן לה מנה אחת לבד לפי שהש"י סגר את רחמה ולא היו לה בנים שיתן לה מנות כמו לבני פנינה היה לו כעס ועצב בזה לפי שהיה אוהב חנה והיה מתאוה להיות לו ממנה בנים ע"כ.
ולפי ביאורו הראשון היה מקום להתיר כיון שהיה מחמת כעסה ואינו גורם קנאה כ"כ, כיון שמה שהוא נותן הוא כדי לרצותה, ואילו פנינה אין צריך לרצותה כיון שאינה כועסת, ולפי ביאורו השני יש לבאר דמכיון שפנינה בס"ה קבלה כמה מנות בשביל כמה בנים שהיה לה, לכן היה מקום לתת לחנה ולא היה בזה קפידא מצידה שתקבל קצת יותר שבלאו הכי אינה נוטלת לבנים שאין לה.
שאלה: האם מצינו בחז"ל שהיה לרבי כרוספדאי עניין מיוחד במצוות ציצית? דתרגום "ציצית" מתרגמינן "כרוספדין".
תשובה: איני יודע והפשטות היא שכך קראו אביו, ואמנם יש מי שציין שבהרבה מקומות מצינו שבעל המימרא יהיה נקרא שמו מענין המימרא, והגרח"ק נהנה מזה, אבל אי"ז מוכרח תמיד.
שאלה: ברכות מז.
וקמ"ל, דאין החומש מעכב.
צ"ב, מדוע לא מעכב, הא הוי דאורייתא.
תשובה: מדאורייתא אינו מעכב מלאכול, כלומר שאין המאכל אסור באכילה אע"פ שלא נתן חומש, ומכיון שמדאורייתא אין חיוב הפרשה בדמאי דרוב ע"ה מעשרין, לכן לא החמירו שאם אכל ממעשר כזה לא יזמנו עליו, מכיון שלא אכל מאכל האסור באכילה.
ואף שמדרבנן אסור כדאי' במע"ש פ"ה מי"ב מ"מ הגר"א [אמרי נעם] ביאר ש"אינו מעכב" - מותר לאכלו, וכוונתו יש מי שביאר, שאין האיסור מצד המאכל, אלא רק שמא יפשע.
[ועי' בכל המפרשים ןצל"ח שדנו מהסתירה בב"מ נ"ד א'].
וראה רש"ש [שבת קכו] שתמה איך פסק הרמב"ם [ברכות א כ] שהאוכל מע"ש והקדש שנפדו מברך תחילה וסוף, והרי פסק מאידך שאסור לאכלו.
ובדרך אמונה [שם בה"ל ד"ה הפודה] כתב שהאיסור רק לעצמו, אך מותר להאכיל לאחרים, ובהכרח שמצד המאכל אין איסור, אלא רק שמא יפשע, ולכן מברכין עליו.
***
קרא פחות