הדעה הפשוטה שמותר ואינו כדאי.
מקורות: יש בזה דעות אם מותר לקבל מידע משדים או לא, אך הדעה הפשוטה והכרעת הרמ”א ביו”ד קעט סט”ז שאין בזה איסור וכמו שציין לזה שם הגר”א שכן מוכח בהרבה מקומות, (וגם המחבר שלכאורה הביא ב’ דעות אך יש לדון שיתכן שנחשב שלא הזכיר להדיא דעה החולקת על זה עי’ בלשונו שם), ומ”מ גם הרמ”א שם סיים ששומר נפשו ירחק מזה כי זה גורם לנזקים.
וכן בספר חסידים סי רו התבאר באריכות על הנזקים הנגרמים מזה של תעתועי שוא הנגרמים על ידי השדים לאחר מכן, וז”ל, אם תראה שמתנבא אדם על משיח דע כי היו עוסקים במעשה כשפים או במעשה שדים או במעשה שם המפורש ובשביל שהם מטריחים את המלאכים אומרים לו על משיח כדי שיתגלה לעולם על שהטריחו את המלאכים ולבסוף יהיה לבושת ולחרפה לכל העולם על שהטריחו המלאכי’ או השדים באים ולומדים לו חשבונות וסודות לבושתו ולבושת המאמינים בדבריו ע”כ.
ויש לציין שאפי’ אם בעניינא דעלמא יש היתר ללמוד משד מ”מ הלומד ד”ת צריך יותר להזהר ללמוד רק מרב כשר, עי’ שבת עה ע”א וחגיגה טו, (ואמנם עי’ עירובין מג ע”א על יוסף שידא ויש ליישב שאמרם מפי בהמ”ד), ובפרט סתרי תורה צריך זהירות יותר, ויש כמה אזהרות מבית מדרשו של הגר”א בענין שלא לקבל ממגידים, עי’ במה שנדפס בסוף הקובץ של תולדות אדם ותולדות מנחם מה שהובא בזה.
אם תצטרכו הרחבה נוספת או תשובות למקרי שאלות ספיציפיות ניתן לפנות אלינו שוב.
לתשובה זו פורסמו 2 תגובות. לצפיה בתגובות לחץ כאן.
יש על זה גם ספר מוסמך מאד, של רב ודיין מישיבת מיר הרב יצחק סילבר שליט"א, הדן בכל הסוגיות הללו באופן מקיף מאד, עם אולי אלפי מקורות, שם הספר "אין עוד מלבדו".
יש"כ, נכון מאוד הספר מקיף מאוד של אאמו"ר שליט"א אשר כבר נתפרסם בכל העוסקים בנושא שא"א לעסוק בנושא מבלי ללמוד הספר הנזכר כידוע.
ורק לפי שעה עקב העומס שהי' עלי באותו הזמן לפום ריהטא שבשתא ולא עיינתי שם, אבל אין ספק שאכן הייתי צריך לעיין בזה לפני כתיבת התשובה.