בבן איש חי שנה א' פרשת דברים בהקדמה כ' "ונודע כי החורבן וכל הרעות שהיה לישראל היו מסיבת עון עץ הדעת".
ובזוהר שמות ב ע"ב אי' דעיקר גלות מצרים היה להוציא ניצוצות הקדושה שנפלו על ידי עץ הדעת, וכן נתבאר בשעה"כ פסח א ושער הפסוקים ר"פ שמות, ועי' פנים יפות בראשית טו יג, שמות יא ב, ושם ד ב.
וכידוע בהרבה מקומות שעד התיקון השלם לא נאספו כל הניצוצות.
והנה זה ברור שהשתלשלות הרע הוא ע"י חטא עץ הדעת, דהרי לולא זה לא היה כל השתלשלות הקלקול.
ועי' שבת נו ע"ב על צדיקים שמתו בעטיו של נחש דהרבה קלקולים אירעו מחמת הנחש, ועי' עירובין ק ע"ב, ועל נשים צדקניות אמרי' שלא היו בפתקה של חוה.
ועי' חולין קלט ע"ב המן מן התורה מנין שנאמר המן העץ וק"ל.
ועי' סנהדרין לח ע"ב אדה"ר מין היה מושך בערלתו היה וכו' עיין שם וק"ל.
לתשובה זו פורסמו תגובה אחת. לצפיה בתגובות לחץ כאן.
לכבוד הרב עקיבא משה שליט"א יש באמתחתי כמה שאלות לשאול את כת"ר
ראשית ראיתי תשובותיו המיוחדת והנדירות שכתב להרחימ"א ומאוד נהנתי תושיה בינה וגבורה והתעוררתי לכתוב לכבוד ב' שאלות לע"ע
וזה החלי :
א: ידוע שאין להביט בלבנה דמביט בשכינתא ואין להסתכל בה ויש עוד טעם שמביט בחסרונה וזהו בזיון ראשית ברצוני לברורי טעמא כדבעי באמת מה הם הטעמים ומה המקור המדוייק לא להביט בה ושנית שמעתי פעם שביום ט"ו לחודש שרי להסתכל בלבנה למי שסובל בעיניו [שזה רפואה שחולי העינים אם יש איזה דלקת וכדו' החולי בעין הוא חם והלבנה היא קרה אז הוי רפואה מחמת ההסתכלות] שהלא לא מביט אל בזיון הלבנה דסיהרא באמצעיתא דירחא איכא בשלימותא
ב. ראיתי מש"כ רבינו הרי"ח הטוב בבן איש חי בשנה א' פרשת דברים בהקדמה
"ונודע כי החורבן וכל הרעות שהיה לישראל היו מסיבת עון עץ הדעת".
ולא ידעתי כעת היכן זה נודע?
בברכת כוח"ט לאלתר בספשצ"ג
בברכה הצעיר מרדכי מיכאל עסיס ס"ט דר כעת כאן עמך בעיר מודיעין עילית יע"א
א"ה התשובה לזה מחולקת לשנים
https://shchiche.com/122308
https://shchiche.com/122311