{בס"ד מוצש"ק לסדר משפטים ע"ו}
מה שהקשה כת"ר עמ"ש הבני יונה (הוב"ד בשד"ח מערכת מ' כלל נ"ז) דמצוה בו יותר מבשלוחו עדיפא על הידור מצוה כשא"א לו לקיים שניהם, [ודנו בזה הפוסקים, ואין כאן המקום], והקשה כת"ר שליט"א דמאידך איתא בירושלמי רפ"ו דיומא גבי עומר דעדיף שיביאו מן המשובח אף אם יצטרכו בכך לבטל מצות קצירה, ואם הידור מצוה דחיא מצות הקצירה כ"ש דדחייא מצוה בו יותר מבשלוחו.
תשובה ראשית כל הידור מצוה בקדשים מעלתו עיקרית יותר מבשאר מצוות כדכתיב מבחר נדריך וכל חלב לה', וכן כתיב אחד מיוחד שבעדרו, ואמרינן ע"ז (יומא ע' ב') חד לחובה וחד לנדבה וצריכי, ר"ל דב"פ כתיב אחד מיוחד שבעדרו גם בקרבן חובה וגם בקרבן נדבה, ופרש"י, וצריכי שיש דעת נוטה לומר נדבה מובחרת כדי שתהא מקובלת ברצון ויש דעת נוטה לומר חובה תהא מובחרת כדי שיצא ידי חובתו יפה ע"כ.
א"כ ה"ה גם גבי עומר שייך כ"ז, ואכן גם בשאר מצות איכא זה אלי ואנוהו התנאה לפניו במצוות שבת קל"ג ב', וגם סברא היא דהקריבהו נא לפחתיך וגו' וא"כ ה"ה אפכא שכמה שיביא מובחר עדיף, אבל בקדשים זהו פרט יותר עיקרי במצוה וכנ"ל וא"א ללמוד מהן שאר מצוות.
עוד נראה דבאמת א"א להשוותן זל"ז, דהנה בקצירה יש סברא לומר שהידור מצוה דוחה אותה, שהרי היא מעשה נפרד, וכמה שאדם מהדר ומכשיר עצמו בעשיית המצוה לפני קונו עדיף, א"כ עדיף שיהדר במצות ההבאה שהיא עיקר המצוה ויעשנה בשלמות הנרצית, משא"כ גבי היכא דאיכא מצוה בו יותר מבשלוח פשיטא שהמכוון והנרצה לפני ה' הוא שיעשה המצוה בעצמו, ולא ישליך ציוויי ה' אחרי גוו אלא כפרוטגמא חדשה תהיה לפניו.
מק"ט התשובה הוא: 117492 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/117492