שאלה
אמר רב יהודה שמעתי כו' שלא יהא אחד עומד ואחד יושב אחד מדבר כל צרכו ואחד אומר לו קצור דבריך.
ת"ר בצדק תשפוט עמיתך שלא יהא אחד יושב ואחד עומד אחד מדבר כל צרכו ואחד אומר לו קצר דבריך.
ויש לעיין מדוע בתחילה נקט עומד קודם יושב, הול"ל אחד יושב ואחד עומד דומיא לאחד מדבר כל צרכו ואחד אומר לו קצר דבריך.
וכ״ה בסמוך.
ועיין דק״ס וצ״ע בזה.
החותם בכבוד רב
שמואל דוד בערקאוויטש
***
תשובה
בשניהם נקט את עיקר הדין מתחילה, דעומד הוא עיקר הדבר הכתוב בפסוק וכן לדבר כל צרכו הוא עיקר הדין.
***
מק"ט התשובה הוא: 119152 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/119152
שאלות קשורות
עד כמה התשובה הזאת היה שימושית?
דרג את התשובה ובכך תקדם אותה!
דירוג ממוצע 0 / 5. ספירת קולות: 0
אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את התשובה הזו.
We are sorry that this post was not useful for you!
Let us improve this post!
Tell us how we can improve this post?
עוד תוכן קשור:
- שבועות לה-לו שאלה לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א אחדשה"ט א) שבועות לה: ת"ר כל הטפל לשם בין מלפניו ובין מלאחריו ה"ז נמחק לפניו כיצד ליי' ל' נמחק ביי' ב' נמחק ויי' ו' נמחק מיי' מ' נמחק שיי' ש' נמחק היי' ה' נמחק כיי' כ' נמחק כו', לכאורה תמוה מדוע נקט הגמרא כל הני בבות, אטו כי רוכלא ליחשב […]...
- רש"י שבועות מא ע"א שאלה לכבוד מו״ר הרה״ג שליט״א שלום וברכה נקטיה לכובסיה כו' עיין רש"י דכל דבר התלוי במחובר מיקרי כובסא, והביא ראיה מהגמרא במסכת מכות. ויל"ע מדוע לא הביא ראיה מגמרא שבת סז, ובאמת ברש"י במסכת בבא מציעא דף קא: הביא הגמרא במסכת שבת. ועיין גליוני הש"ס. וצע"ק. החותם בכבוד רב שמואל דוד בערקאוויטש *** תשובה בשם […]...
- שבועות מז ע"ב שאלה תמיה במסורת הש״ס בשבועות מז: נדפס רש"י השייך לדף מה. ועיין הגהות הגרי"פ ז"ל במתני' בדף מה. וז"ל עיין פירש"י לקמן מז: קמפרש לכל המשנה דהכא עד סופה עכ"ל. וקשה לי על לשון הגרי"פ ז"ל שהרי רש"י בדף מז רק מפרש חלק קטן מן המשנה, וצ"ע, ומצוה ליישב. החותם בכבוד גדול שמואל דוד בערקאוויטש […]...
- שבועות מח-מט שאלה לכבוד מו"ר הרה"ג רב עקיבא שליט"א שלום וברכה א) מח: רש"י ד"ה מה לגלגל - שבועת "האריסין" שחלקו כו', לכאורה קשה מדוע לא נקט שותפין וצע"ק. ב) מט. רש"י ד"ה לכל מגלגלין (בסו"ד) כדאמר "בכל הנשבעין", לכאורה יש להעיר מדוע לא כתב רש"י כדאמר בפירקין וצע"ק. החותם בכבוד רב שמואל דוד בערקאוויטש *** תשובה […]...
- חילקו לילדים בליל שבועות בקבוקי שתיה סגורים האם ביום טוב זה יותר קל משבת בכמה סוגיות מבואר דתיקון כלי ביום טוב לא הותר אפי’ לצורך אוכל נפש, ולכן הנוהגים שלא לפתוח בקבוקי שתיה בשבת ינהגו כן גם ביום טוב. ומ”מ מי שסובר שמעיקר הדין מותר בשבת לפתוח א”כ יום טוב הוא יותר קל, מכיון שלדעת חלק מהראשונים אפי’ מלאכה גמורה של עשיית כלי באוכל נפש איסורה הוא רק מדרבנן. […]...
- רש"י שבועות מ ע"א שאלה לכבוד מו"ר הרה"ג שליט"א אחדשה"ט א"ד מישהא הוה שהי ליה ושתיק ליה - כך היה דרכו של ריש לקיש כשהיה ר' יוחנן אומר דבר בבית המדרש היה שוהה מלהשיב עד שיגמר רבי יוחנן כל צרכו וכל טעם דבריו ואח"כ היה חולק עליו ובתוך כך יצא רבי יצחק "זה" מבהמ"ד ולא שמע אם נחלק עליו, […]...
- בענין הסדר בברכת אשר יצר שיש בזה חילוקי מנהגים אם לומר שאם יסתם וכו' שאם יפתח או קודם שאם יפתח ואחר כך שאם יסתם, מי שאמר בשונה ממנהגו הקבוע האם יצא לכתחילה בזה יצא בזה (ועי’ עוד במקורות דלהלן), ולא שייך לומר שיצא בזה רק בדיעבד, במובן של בדיעבד שהי’ אסור לו לנהוג כן לכתחילה, לא שייך לומר כן, שהרי כולם נוסחאות נכונות מהראשונים והובאו בשו”ע ונו”כ, אבל המומלץ הוא לנהוג קבוע כאנשי קהילתו, ואם ידוע לו מנהג אביו בזה יש אומרים שיש עדיפות לנהוג כמנהגי אביו, ואם […]...
- בענין מה שאמרו קרש שזכה להנתן בצפון ינתן בצפון וכו' מה שהקשה כ"ת ע"ד הירו' פי"ב דשבת ה"ג, 'א"ר אימי והקמות את המשכן כמשפטו (שמות כ"ו ל'), וכי יש משפט לעצים, אלא אי זהו קרש זכה להנתן בצפון ינתן בצפון, בדרום ינתן בדרום' ע"כ. וצ"ב מהא דמצינו להיפך שהיו מפיסין על העבודות, ואמרו בסוכה נ"ה ב', שמי שהקריב פרים היום לא יקריב למחר, כדי שיזכה […]...
- מקור מנהג ליהודים וכו' בהבדלה שאלה למה ומדוע נוהגים לומר בהבדלה במוצ"ש כל הציבור ליהודים היתה אורה ושמחה וכו'. נשמח לתשובה *** תשובה לכבוד מע"כ שיחי' שלום רב אומרים זה לסימן טוב כמבואר ברמ"א או"ח סי' רצ"ו ס"א, מאותו הטעם שאומרים שאר הפסוקים במוצא"ש כמבואר שם, וכמש"כ בדרכי משה שם סק"א וז"ל, ונהגו עכשיו לומר הנה אל ישועתי וגו' (ישעיה […]...
- תגובה שנתקבלה על התשובה בענין ר"א הקפר ובריבי וכו' (עם סגולה חלק ד) יישר כח. בילקוט ור"ח גרסו 'רבי' וכן הביא בפסקי רי"ד. ורש"י חולין פי' באופן אחר ואמנם שם לא נזכר א"ל אביו. י. ב. ***...