שכיחא - שאלות המצויות בהלכה Latest שאלות

צורת העושר הבאה מן השמים באברהם אבינו

{עש"ק פ' לך תשע"ו בס"ד}

הקשה הג"ר שמאי הכהן גראס שליט"א במ"ש יד כג אם מחוט ועד רצועת סנדל אם אקח מכל אשר לך ולא תאמר אני העשרתי את אברם וברש"י - שהקב"ה הבטיחני לעשרני, שנאמר לעיל (יב ב) ואברכך וגו'.

וצ"ע דהקב"ה מסובב הסיבות דאטו רצה שתיפול העשירות מן השמים.

תשובה - התשובה מבוארת שהיה בזה סרך של חילול ה' אם יטול מן השלל, ולכך היה ברי לו שיקבל ממקו"א, ובפרט לדעת רש"י בסוטה י"ז א' שהיה כאן גם גזל, וגם אפשר שהיה קים ליה לאברהם על מלך סדום שיאמר אח"כ אני העשרתי ויש בזה בזיון לא"א וגם המעטת כבוד שמים שהקב"ה הבטיח לעשרו [דיש בכח ליצנות לדחות], וכמ"ש המזרחי (רא"ם) כדי שלא תאמר אני הוא שהעשרתי את אברם ולא הקדוש ברוך הוא שהבטיחני להעשירני, שזהו הרמוז במלת "אני", כלומר אני ולא הקדוש ברוך הוא, דאם לא כן מאי "אני", 'ולא תאמר העשרתי את אברם' מיבעי ליה.

עכ"ל.

וא"כ פשיטא שאי"ז רצון ה' אלא יתן לו עושר באופן שלא יטעון אדם אחר אח"כ אני נתתי לו, והיה אברהם בטוח שיש באפשרותו לדחות הצעה הזו ולקבלה במקו"א.

ובפרט שבא ע"י מלחמה שיהיו שיטענו שעשה עושר שלא במשפט ויהיה גנאי בזה על כל עשרו.

ועוד ג"כ שבא לו עושר זה ע"י סיכון נפשו במלחמה, ויראה כאילו הבטחת העושר שהיתה לו הוא אם יסכן נפשו כך, וזהו חילול ה' שיאמרו שלכך היתה הכונה בהבטחת הקב"ה.

ובגור אריה כתב, כי הקדוש ברוך הוא הבטיחני וכו'.

פירוש לא שהיה אברהם מקפיד על כבודו ולא היה רוצה שיאמרו "אני העשרתי את אברהם", דזה אינו, שלא היה אברהם חס על כבודו, רק שהיה מקפיד על כבוד השם יתברך, שיהיה נראה כבודו יתברך שהוא יעשיר אותו.

ואם תאמר ומה בכך שהקב"ה הבטיח אותו לעשרו, שמא זה הוא העושר שיתן אליו הקדוש ברוך הוא, דאם לא כן הרי קבל מתנות מפרעה (לעיל יב, טז) ולא אמר כי הקדוש ברוך הוא הבטיח אותו לעשרו, אלא על כרחך זהו העושר שהקב"ה הבטיחו לעשרו, ואם כן למה לא רצה לקבל אותו ממלך סדום, ויש לומר דהכא מפני שלא נתן לו מלך סדום רק מפני שנשבה, ומכח הפסד שהגיע לו - לא הוי זה בכלל "ואברכך" (לעיל יב, ב), ד'ברכה' אינו רק דבר שבא מכח ברכה ולא מכח צרה, אבל פרעה שנתן לו לכבודו - זהו הברכה שהבטיחו הקדוש ברוך הוא שיהיה מכובד עד שיתנו הכל אליו מתנות, והוא בכלל "ואברכך".

ואף על גב דגם פרעה נתן לו בשביל המכות שבאו עליו, זה לא יחשב קללה, כי היה בשביל כפרתו, אבל באלו מלכים שנשבו במלחמה לא נקרא זה 'ברכה' אם היה מקבל מהם עכ"ל.

מק"ט התשובה הוא: 117404 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/117404

עד כמה התשובה הזאת היה שימושית?

דרג את התשובה ובכך תקדם אותה!

דירוג ממוצע 0 / 5. ספירת קולות: 0

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את התשובה הזו.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

השאר תשובה

השאר תשובה

מרחבי האתר

שאלות קשורות