שאלה
סנהדרין דף עח: ההוא דכפתיה לחבריה כו'
ופירש"י דכפתיה - קשר ידיו ורגליו על שפת הים.
ויש להעיר מדוע לא פירש כן לעיל אצל כפתו ברעב.
ועוד קשה מדוע האריך וכתב קשר ידיו כו' הול"ל כפתיה - קשרו ותו לא מידי וכמו שכתב בחולין טו.
עיין שם.
וצ"ע בזה.
החותם בכבוד רב
שמואל דוד בערקאוויטש
***
תשובה
שלו' וברכה
עיינתי בשאלה, ואין בידי תשובה לפרש כוונת דקדוק לשון רש"י בזה, ועל השאלה מחולין נ"ל שכ"ה דרך רש"י ושאר הראשונים פעמים לקצר ופעמים להאריך, וכלל נקוט בידינו ד"ת עניים וכו'.
***
שאלה
ופירש"י אין אומד אחר אומד - לחשב כיוצא מב"ד זכאי ולהפטר אם לאחר מכאן הכביד ומת "אלא בתר מעשה דהשתא אזלינן" דהואיל והכביד ומת חייב המכה מיתה
לא הבנתי כוונת רש"י במש"כ דאזלינן בתר מעשה דהשתא.
ולכאורה הול"ל אין אומד אחר אומד ואזלינן בתר אומד ראשון.
ובאמת מצאתי ביד רמה שכ"כ וז"ל וחכ"א אין אומד אחר אומד כלומר אין אומד מוציא מיד אומד לחשבו כיוצא מבית דין זכאי אלא הרי הוא בחזקת אומד ראשון עד שיתרפא לגמרי אבל מת מתוך חליו חייב.
וצ"ע בכוונת רש"י ז"ל.
החותם בכבוד רב,
שמואל דוד בערקאוויטש
תשובה
מק"ט התשובה הוא: 119139 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/119139