שכיחא - שאלות המצויות בהלכה Latest שאלות

הדס שיש בו עלה שבור או עלים שבורים מה דינו

חסר רוב עלה אחד נחשב כמו שהעלה אינו קיים, ולכן צריך שרוב עלים יהיו קיימים ברובם, כדי להכשיר ההדס.

והמהדר שכל העלים יהיו שלמים קיים מצוה מן המובחר.

מקורות:

יעוי' ברמ"א ס"ס תרמו ס"י שלא נקרא ההדס קטום אלא אם נקטמו העצים, ובמשנ"ב שם סקל"ה אבל אם נקטמו העלים העליונים לבד לא מקרי נקטם, וכן מבואר בבה"ל סי' תרמה ד"ה פסול, וכ"א ברא"ש פ"ג דסוכה סי' ב ור"ן יד ע"א מדה"ר ומקורו מהגמ' בדף לב ע"ב כמו שהביא הר"ן ההוכחה משם לעיל מינה בתחילת דבריו בשם הראב"ד בהל' לולב (ד"ה מעתה) עי"ש הראיה.

ויש לדון לדעת בעל העיטור [וגם לדידן לכתחילה יש להקפיד על כולו כמ"ש סי' תרמו ס"ה] שההדס צריך להיות כולו משולש, מה הדין אם מיעוט עלים של ההדס נחתכו בחלקם האם עלים אלו מצטרפים לשילוש או לא.

וכמו כן יש לדון לדעת שאר פוסקים ושו"ע שם שלעיכובא ההדס צריך להיות רובו משולש, מה הדין כשרוב העלים חתוכים האם נחשב שרוב העלים בלולב חסרים או לא.

ובבכורי יעקב סק"ד מחלק בין נשר רוב העלה לנשר מקצת העלה, דבנשר רוב העלה חשיב כנשר כולו ואינו מצטרף, ובנשר מיעוטו חשיב כמו שהוא קיים.

ולפי דבריו שכל עלה שניטל רוב חשיב כישנו ושניטל מיעוטו חשיב כאינו, א"כ לבעל העיטור צריך שילוש מלא מעלים שקיימים לפחות רובן.

והוסיף שם הביכורי יעקב עוד דבבעל העיטור [המובא ברא"ש שם ס"י] מבואר דנסדקו עליו לסדקין שתים ושלוש ג"כ פוסל, ובזה מפרש נפרצו, ותפס כפירושו להלכה ג"כ, דלא מצינו מי שהכשיר בזה, והגדר לזה כתב בב"י [בדעת בעל העיטור] נסדקו רוב עלין ורוב כל עלה ועלה, (ופשוט שחסר רוב העלה כ"ש שיהיה פסול לפי הגדרה זו), ועי' עוד בראב"ד ורמב"ן הל' לולב בפירוש נפרצו.

וכה"ג דהב"י הנ"ל פסק המשנ"ב לגבי סי' תרמה סק"ח לגבי לולב, אלא דראשו של לולב חלוק לענין זה מראשו של הדס כמבואר בבה"ל הנ"ל ומקורו מר"ן שם דלא כהראב"ד שם.

ומ"מ פשוט שמשום זה אלי ואנוהו טוב שכל העלים יהיו שלמות, דאם הוא שבור נחשב כמו שיש לו מום קטן שאינו לעיכובא, וכמו שיש לכתחילה להקפיד על גידול נאה באתרוג וכל כיו"ב.

מק"ט התשובה הוא: 122917 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/122917

עד כמה התשובה הזאת היה שימושית?

דרג את התשובה ובכך תקדם אותה!

דירוג ממוצע 0 / 5. ספירת קולות: 0

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את התשובה הזו.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

השאר תשובה

השאר תשובה

מרחבי האתר

שאלות קשורות