מברכים כיון שהוא כלי חשוב מאוד, ובודאי שיש בו שמחה, וכך הוא הדין שמברכים על כלים ג"כ ולא רק על בגדים כמ"ש במשנ"ב סי' רכג סקי"ג ואכמ"ל.
ומכיון שהוא עשוי גם לשימוש בני הבית ויש להם טובה מזה לכן הברכה היא הטוב והמטיב ולא שהחיינ.
ואם השימוש הוא עבורו לבד הברכה היא שהחיינו וכ"כ באג"מ ח"ג סי' פ.
ועשיר גדול שאין לו בזה שמחה כל כך כגון עשיר שיש לו כבר הרבה מכוניות לא יברך כמבואר במשנ"ב שם.
והטעם שברכב שמשמש לעצמו מברך שהחיינו ואם משמש גם לבני ביתו מברך הטוב והמטיב הוא משום דכל דבר שהיא טובה לאחרים ג"כ מברך הטוב והמטיב דהיינו הטוב לו והמטיב לאחרים, וכמו שמתבאר במשנ"ב סי' רכג דבקנה כלים שהם לו ולבני ביתו מברך הטוב והמטיב, ולכן גם במכשירי חשמל שמברך עליהם שהחיינו אם קנה אותם לו ולבני ביתו מברך הטוב והמטיב, וכעי"ז מצאנו גם בירושה שמברך שהחיינו ואם יש לו אחים יורשים עמו מברך הטוב והמטיב.
לתשובה זו פורסמו 2 תגובות. לצפיה בתגובות לחץ כאן.
בס"ד ה' אלול ה'תשפ"ד שלום וברכה !
ראיתי את מה שכבוד הרב שליט"א כתב על רכישת רכב חדש שמברך עליו ברכת הטוב והמיטיב אם בני הבית גם משתמשים בו, או ברכת שהחיינו אם רק הוא משתמש ברכב. עלה בדעתי לשאול האם על רכב שלא רכשתי אלא לקחתי אותו בליסינג שהוא כמו שכירות לשלוש שנים, ובאותם שלוש שנים אני משלם לחברה של הליסינג עבור הרכב, והם אחראים על כל טיפולי הרכב והביטוחים, ואני רק משלם על הדלק או על הטעינה של הרכב אם הוא חשמלי, האם גם באופן כזה אני מברך ברכת הטוב והמיטיב על רכב כזה מליסינג, כי אחרי הכל הוא שלי למשך כל אותם שלוש שנים.
תודה רבה
רן אבוחצירא עפולה
שלו' וברכה
השבתי כאן
https://shchiche.com/121910