לכבוד הרה"ג רבי עקיבא משה סילבר שליט"א
יישר כח על התשובות
שאלה: בפרשתן בירך יצחק את עשיו "על חרבך תחיה" ולכאו' ק"ק דהא ג"כ עשיו מצווה על שפיכות דמים וא"כ מה מקום לברכה זו.
שבת שלום ומבורך
***
תשובה
בע"ה עש"ק פר' תולדות ב' כסלו ע"ז
לכבוד הג"ר אהרן ארי' כהן שליט"א
שלום רב
מיירי בשעת מלחמה דשרי (ועי' כעי"ז בתוס' פ"ק דע"ז גבי טוב שבגוים הרוג).
וכמ"ש הרמב"ן וטעם ועל חרבך תחיה - כמו בחרבך, וכן כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם (דברים ח ג), בלחם.
ואין הברכה שתהיה מחיתו משלל האויבים בחרבו, כי הנה נתן לו משמני הארץ ומטל השמים ובה יחיה, אבל הענין לומר שיחיה במלחמותיו כי ינצח ולא יפול בחרב אויב.
עכ"ל.
ובפי' הר"י בכור שור מוסיף עוד שהברכה היא שיעבוד את אחיו ויצא בשבילו במלחמותיו, וז"ל, ועל חרבך תחיה, ואת אחיך תעבוד.
בחרבך, שתלך במלחמותיו, ובאנגריא שלו, שתעבדנו בשביל הארץ שתקח ממנו, כי לא עבדו מגופך אתה, רק בשביל הארץ שתהיה לך ממנו תעבדינו עכ"ל.
ויעוי' בתרגום יב"ע, וְעַל סַיְיפָךְ תְּהֵי רָחִיץ עָלִיל לְכָל אָתַר וּמַרְכִיךְ עכ"ל, והינו שע"י חרבו יביא מורא לכולם ולאו דוקא שיהיה רוצח.
וברד"ק ועל חרבך תחיה - זאת הברכה תהיה מיוחדת לך, שתחיה על חרבך וייראוך בעבור חרבך שתהיה בעל מלחמה עכ"ל.
והיינו שבשעת מלחמה יהיה בעל חרב לוחמת ועי"ז יראו ממנו תמיד.
עוד יש מפרשים דחרבך היינו לצוד החיות, כ"כ ברשב"ם על חרבך תחיה - אומנותך שהייתה צד חיות בכלי זיינך עכ"ל, וכ"כ בפי' ה"ר חיים פלטיאל.
וברבינו בחיי יש המשך לזה, ועל חרבך תחיה.
לפי אומנותו שהיה איש שדה לצוד במדברות ובמקומות החורבן והשממון היה ראוי לברכת החרב, וכוכב מאדים שהוא לשופכי דמים כחו גדול על החורבן והחרב, וע"כ זרעו של עשו יורש החרב, והשר שלו שהוא הכח הממית, מיוחסת לו החרב מן העולם עכ"ל.
ויש לציין עוד מש"כ בב"ר ס"ז אות ז', ועל חרבך תחיה, ר' לוי אמר עול חרבך ואת חיי ע"כ.
שבת שלום
***
מק"ט התשובה הוא: 119194 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/119194