מבואר בשו"ע ורמ"א דאם אמר ההזכרה תשעים פעמים חשיב כמו חזקה גם אם אמר ביום אחד, והגר"א חולק דלא נזכר בירושלמי פ"ק דתענית אלא רק שיש חזקה בל' יום, אבל תשעים פעמים לא מצינו שנזכר חזקה, ולכן הגר"א מחמיר דאם אמר צ' פעמים בפחות מל' יום אינו מועיל לענין חזקה זו, אבל באמת צ"ע דהיכן מצינו חזקה כזו דתליא בצ' פעמים והדברים ברורים בירושלמי שמדובר בחזקה של ל' יום, דהרי חזקת ל' יום מצינו לענין הרבה דינים וגדרים.
והנראה לומר בדעת השו"ע והפוסקים בזה, דבאמת מעולם לא נאמר דין כזה של חזקת צ' פעמים, והכל הוא ענין של ל' יום, אלא שמה שגרם כאן קודם לכן לחזקת האיסור (דהיינו כגון אם עבר מימות החמה לימות הגשמים מה שגרם לחזקת האיסור שהוא נחשב כאומר בחזקת ימות החמה) אמירה של צ' פעמים וכדי לעקור אמירה זו סגי בצ' פעמים דלא יהיו צ' פעמים שקודם לכן גדולים מצ' פעמים של עכשיו.
ויתכן לומר עוד דמאחר שהאדם מורגל לומר צ' תפילות בל' יום וגם ההרגל של האמירות נעשה ע"פ צ' יום מחמת המצב הזה, ממילא עקירה נעשה ג"כ על ידי צ' פעמים אבל הקובע לזה הוא מחמת שצ' פעמים הוא אמירה של ל' יום.
מק"ט התשובה הוא: 122939 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/122939