הדעת נוטה שיאמר על נהרות בבל.
מקורות:
לכבוד הרה"ג המפורסם כמה"ר רבי גמליאל רבינוביץ שליט"א בעמח"ס גם אני אודך ושא"ס
בדבר השאלה לענין חולה האוכל בתשעה באב האם יאמר על נהרות בבל או שיר המעלות, לכאורה הדעת נוטה שיאמר על נהרות בבל, דהרי ת"ב הוא יום קינה ואע"ג שבמשנ"ב (סי' א סקי"א) בשם השל"ה תלה דבר זה ביום שאומרים בו תחנון או לא, ולפ"ז בת"ב היה צריך לומר שיר המעלות ולא על נהרות בבל, כיון דת"ב הוא יום שאין אומרים בו תחנון, מ"מ מאחר שאינו דין אלא הנהגה נראה דזיל בתר טעמא שעל נהרות בבל הוא קינה על החורבן וממילא יש לאומרו בת"ב שהוא יום אמירת הקינות ואבילות על החורבן, ויש להוסיף דבהכונס משמע שלא כל אחד ראוי להתאבל על ירושלים בכל ימות השנה, ואעפ"כ בת"ב הוא יום הראוי לכולם להתאבל בו שאז תקנו, ואם על נהרות בבל התירו לכל אחד לומר בכל יום כ"ש שבת"ב התירו.
ויש להוסיף עוד דבפסיקתא רבתי מוכח שאמרו ביום ט"ב על נהרות בבל כמו שאנו אומרים מזמורים אחר התפילה (כגון שיר של יום וכיו"ב) וכן נהגו בקהילות שונות לומר מזמור על נהרות בבל בתשעה באב [כמ"ש בנתיבות המערב מנהגי מרוקו מנהגי ת"ב אות כג ובתכלאל של בני תימן בת"ב אחר איכה] וכן יש פיוטים שנכתבו לת"ב על פי המזמור על נהרות בבל.
או דבעלי הפסיקתא היו אומרים על נהרות בבל כאפטרתא מן הכתובים כמנהג נהרדעא (שבת קטז) להפטיר בכתובים וכמנהג בעל המדרש אגדת בראשית, ועי' מה שכתבתי בביאורי על הפסיקתא רבתי ריש פיסקא על נהרות בבל.
וכן תיקון רחל שהובא בפוסקים (שע"ת סי' תקנב) לומר בליל ת"ב יש בו על נהרות בבל.
ובאמת א"צ לזה דהרי כל הקינות הם מענין זה ולמה שלא יאמר גם קינה זו.
ומה דלא נחית לזה המשנ"ב משום שסתם אדם אינו יכול לאכול בת"ב.
ועי' בשעה"צ סי' תקנז סק"ד שנקט למעשה דש"ץ אומר עננו בשחרית של ת"ב, והטעם לזה מבואר במאמר מרדכי שם סק"ז שלא לכל דבר נקרא מועד שהרי יום אבל הוא ואין זה אלא רמז בעלמא כדי שלא להתייאש מן הגאולה, ולזה די בהיכר כל שהוא במה שאין אומרים תחנון עכ"ד ע"ש ועי' עוד קצת מעין זה במשנ"ב סי' תקנט סקי"ז (ודברי המשנ"ב שם הם גם לשי' הט"ז שהוא בר פלוגתיה דהמאמ"ר בהא דסי' תקנז הנ"ל).
ויש להעיר דאם יאמר שיר המעלות אפשר דאיסורא נמי קעביד דקורא מזמור בת"ב וכמ"ש הד"מ [לפי שיטתו] דפיטום הקטורת לא יאמר כיון דאין הכל אומרים אותו וכ"ש בניד"ד שאינו ברור לדינא שאומר שיר המעלות בת"ב, ואינו אומר אותו בכל יום אלא רק בימים טובים, א"כ למה יהיה מותר לומר בת"ב.
משא"כ אם אומר על נהרות שהוא קינה אין בזה איסור דדברי קינות אין איסור לומר אלא רק דברי נחמות ושאר לימודים כמ"ש בשו"ע.
ויש להוסיף בכל נידון זה דבעצם גם שאר צומות בזמן הבית הם שמחה כמבואר בגמ' דר"ה ואעפ"כ ת"ב שהוא עיקר חורבן הבית יותר נזכר לענין דאיקרי מועד משום שאז תצמח גאולתינו וכמ"ש בירושלמי ומד"ר שמשיח נולד ביום זה, ומ"מ חזי' דמה ששאר צומות יהיו לששון ולשמחה אינו מחיל על אותם הצומות דברי יו"ט ואע"פ שבת"ב נזכר גם מועד מ"מ עיקר הטעם הוא מחמת שיהפך לששון ושמחה כמ"ש המאמ"ר, וטעם זה הוה ליה להועיל לפחות במשהו לענין שאר צומות, אלא דגם בת"ב עיקר ענין המועד הוא להכירא לזכור הנחמה כמ"ש המאמ"ר, ומעין מ"ש הפוסקים עוד לענין היתרים מסויימים לאחר חצות שהתירום לנשים שלא יסיחו דעת מן הנחמה, ואע"פ שבת"ב יש בו דינא דאקרי מועד בכתובים, מ"מ עיקר היום הוא אבלות וכמשנ"ת.
ובכ"ז מבואר ג"כ מה טעם בת"ב אומרים רק תיקון רחל של קינה ולא תיקון לאה של תנחומין בתיקון חצות כמ"ש השע"ת סי' תקנב, דת"ב הוא יום אבל ולא יום שנקבע לומר פסוקי נחמה, וגם שיר המעלות בשוב ה' וגו' שהוא בתיקון לאה אין אומרים בת"ב.
וכ"ש בערב ת"ב שאין לומר שיר המעלות אלא על נהרות בבל.
מק"ט התשובה הוא: 121158 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/121158