הירשם

הירשם כדי להצטרף לקהילה שלנו!

היכנס

אנא היכנס לחשבון שלך!

עליך להתחבר כדי להוסיף פוסט.

אנא הסבר בקצרה מדוע לדעתך יש לדווח על שאלה זו.

אנא הסבר בקצרה מדוע לדעתך יש לדווח על תשובה זו.

אנא הסבר בקצרה מדוע לדעתך יש לדווח על משתמש זה.

שאל כל שאלה שיש לך בהלכה!

אם יש לך שאלה בהלכה כאן תוכל לשאול ולקבל מענה מדוייק ומפורט.
קו תוכן למידע ומענה: 03-6703111 להוראות שימוש

שכיחא שאלות המצויות בהלכה




מספר התשובות שפורסמו באתר: 3462

להתפלל על ילדים אחר שקיים פריה ורביה ועוד בענין זה

מוצגות 1 תגובות (מתוך 1 סה״כ)
  • מאת
    תגובות
  • #149848

    בס”ד
    ליל ח’ תמוז ה’תשפ”ו
    לכבוד הרה”ג עקיבא משה סילבר שליט”א שלום וברכה וכט”ס!
    אחדשה”ט כנאה וכיאה באהבה רבה!
    בספר ‘ישמח משה’ לרבי משה טייטלבוים זצוק”ל אב”ד דק”ק אוהעל זיע”א כתב בפרשת ויצא, וז”ל:
    ויאמר התחת אלהים אנכי אשר מנע ממך פרי הבטן, ופרש”י אבא לא היה לו בנים ואני יש לי בנים ממך מנע ולא ממני, וכבר תמהו המפרשים הלא אמרו הזהר באונאת אשתך וכו’…. ועוד יש לפרש באופן אחר כי הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים, ומי יודע הבא אחריו אם יהיה צדיק או רשע, ע”כ לכאורה הוא טעות להתפלל על בנים דאולי יהיו רשעים ונח להם שלא נבראו, אך אם לא קיים מצות פריה ורביה יתכן להתפלל כדי לקיים המצוה והוי כמו מה דמפקדת וכו’ אבל זה שכבר קיים, שטות הוא דאולי הוא לרעתו, ועפ”ז יובן מאמר יעקב לרחל אבא לא היו לו בנים ע”כ התפלל כדי לקיים המצוה אבל אני יש לי בנים וכבר קיימתי המצוה, דקודם מתן תורה היה די בשני זכרים כב”ש ע”כ לא יתכן לי להתפלל כי מי יודע מה יולד והבן. עכ”ל.
    וצ”ע על מה שכתב כמה שאלתו:
    א. האם הוא באמת להלכה שאין לאדם להתפלל אחר שקיים פריה ורביה.
    ב. אם סובר שכן הוא להלכה, האם יש מי שחולק על זאת.
    ג. עוד צ”ע האם אדם שקיים פריה ורביה וגם מצוות לערב אל תנח ידך, יכול עדיין להתפלל שיזכה לבנים.
    ד. מה הדין באדם שאין ביכולת אשתו ללדת, האם הוא יכול בכל זאת להמשיך להתפלל שיזכה ללדת עוד בנים.
    ה. אדם שיש לו בנים ובנות, והוא מבוגר מעט (57), כעת ללא אשה, האם גם הוא יטרח לשאת אשה בת בנים כדי להביא ילדים נוספים לעולם, וכן האם יתפלל על זה.
    ו. שמענו על צדיקים כדוגמת בבא סאלי זיע”א, שבהיותו בן 64 נשא בחורה בת 16 וחצי והוליד ממנה בן ובת, אע”פ שכבר היו לו בנים ובנות. ואם יוצא מהנהגתו זאת שיש להתאמץ אף בגיל מבוגר מעט בענין זה.
    מצאתי בספר “לקט מאוצר החסידות” לרבי יחזקאל ברנדסדורפר הביא (בעמ’ 19) וכן בספרו “אוצר פתגמים ושיחות” חלק ב’ (עמ’ 19), וז”ל:
    רבי נחמן מברסלב זצ”ל היה אומר: יהודי חייב להתפלל להשם יתברך שיהיה לו הרבה בנים, יהיו מה שיהיו, ובלבד שיחיו בעולם. כי לעתיד לבוא כשיבוא משיח צדקנו, הוא ממילא יתקן את כל העולם ויהיה תיקון לכל הדורות עד אדם הראשון. עכ”ל. (אח”כ ראיתי שמקורו בספר כתבי רבי נחמן “שיירים” מפי רבי נתן וחבריו שכתב כן (עמ’ 352) אות י”ב תחת הכותרת רבוי בנים והמשיח).
    הרי לנו שכתב שחייב להתפלל על ריבוי ילדים, ואף אם אינו יודע מה יצא מהם הטובים או חס ושלום להיפך.
    אשמח מאד אם יש מה לכתוב ולהוסיף בענין זה.
    בשורות טובות ושמחות לעד
    באהבה רבה
    רן יוסף חיים מסעוד אביחצירא
    מח”ס מריח ניחוח
    עפולה ת”ו

◆ תשובה רשמית ממאגר הידע ◆
  • צוות האתר
    תשובות תואמות מאתר שכיחא
    23/06/2026

    שלום וברכה, להלן המענה לשאלתך:

    האם להתפלל על בנים אחר שכבר קיים פריה ורביה

    אמרי' ביבמות סב ע"ב דעת ר' יהושע אפי' נשא בילדותו ישא בזקנותו משום ולערב אל תנח ידיך וכעי"ז מבו' באה"ע סי' א ס"ח עי"ש [והרמב"ם פסק בפט"ו מהל' אישות הט"ז כר' יהושע וסבר שהוא חיוב, וכעי"ז גם בהרא"ש מו"ק פ"ג סי' מח, ועי' הרא"ש ביבמות שם וכן ברי"ף והשגות הראב"ד ומלחמות ובעל המאור, ודלא כהריא"ז שנקט דאין הלכה כר' יהושע, וגם להריא"ז רק פטור אבל לא שיש איסור או מניעה], ובודאי שיש גם להתפלל ע"ז ג"כ דרק להפוך מנקבה לזכר אחר מ' יום אין להתפלל כמ"ש בברכות ס ע"א.

    ויעוי' עוד במדרש תנחומא ס"פ חיי שרה סי' ה עה"פ [בראשית כה א] ויוסף אברהם ויקח אשה ושמע קטורה ילמדנו רבינו כמה תפילות צריך להתפלל בכל יום, ומדמה שם כל הענינים להדדי מה שצריך להתפלל שוב ושוב למה שצריך להוליד בנים שוב ומוכח שם מתוך הדברים דגם להתפלל צריך שיהיו לו בנים אחר שכבר קיים פריה ורביה עי"ש והוא ברור.
    ומה שהבאת מגדול אחד שכתב על מה שיעקב אמר לרחל (בראשית ל, ב) התחת אלהים אנכי שאברהם לא היו לו בנים אני יש לי בנים [רש"י שם] דר"ל שיעקב לא התפלל ע"ז כי לא ידע איזה ולד יהיה לו, לא זכיתי להבין דבריו, ואולי מיירי קודם מתן תורה שאז לא היה התורה להגן מפני העבירה וחשש יעקב שאינו יודע מה יהיה לו, או דמיירי שיעקב צפה ברוה"ק שיהיו לו גם בנים רשעים מבני רחל כירבעם בן נבט וכפלגש בגבעה וכדאי' בפסיקתא רבתי פ"ג שצפה יעקב לאחר מכן שעתיד ירבעם לעמוד מיוסף וכו', וע"ז אמר ליוסף מי אלה לך [בפ' ויחי], ואמנם על חזקיה אמרי' בכה"ג בברכות י ע"א בהדי כבשי דרחמנא לך מאי דמפקדת איבעי לך למיעבד, אע"פ שגם שם צפה ברוה"ק שיולדו לו רשעים [ויש לציין דגם צדיקים יצא ממנשה ומ"מ חזקיה לא רצה ברשעים או שלא ראה הצדיקים ברוה"ק] אבל אפשר דבצירוף הרוה"ק ובצירוף קודם מתן תורה ובצירוף שכבר קיים פריה ורביה נקט כן ועכ"פ אינו נוגע למעשה לדידן.

     

  • מוצגות 1 תגובות (מתוך 1 סה״כ)
    • יש להתחבר למערכת על מנת להגיב.
    `;const blob = new Blob(['\ufeff', docContent], { type: 'application/msword' }); const url = URL.createObjectURL(blob); const link = document.createElement("a"); document.body.appendChild(link); link.href = url; link.download = 'export_footnotes.doc'; link.click(); document.body.removeChild(link); modal.style.display = 'none'; }); } });
    ×
    ⚠️

    שגיאה בשליחה

    האם אתה בטוח ששלחת שאלה בהלכה?

    אם אתה בטוח בזאת, בדוק את מה ששלחת ונסה שוב (חסרות אותיות בעברית).

    ⚠️

    שגיאה בשליחה

    האם אתה בטוח ששלחת שאלה בהלכה?

    אם אתה בטוח בזאת, בדוק את מה ששלחת ונסה שוב (חסרות אותיות בעברית).

        `;// הורדה const blob = new Blob(['\ufeff', docContent], { type: 'application/msword' }); const url = URL.createObjectURL(blob); const link = document.createElement("a"); document.body.appendChild(link); link.href = url; link.download = 'original_export.doc'; link.click(); document.body.removeChild(link); modal.style.display = 'none'; }; });