כ"א אד"א תשע"ד נשאלתי מאאמו"ר הגאון שליט"א אם משכנו על שקלים [בזמן המקדש] באדר הראשון ונתעברה השנה אם בא לב"ד בתחילת הזמן שכבר הוחלט שנתעבר ותובע משכונו מה הדין.תשובה איתא בירוש' ריש שקלים באחד באדר משמיעין על השקלים וכו', וקאמר בטעם ...קרא עוד
כ"א אד"א תשע"ד
נשאלתי מאאמו"ר הגאון שליט"א אם משכנו על שקלים [בזמן המקדש] באדר הראשון ונתעברה השנה אם בא לב"ד בתחילת הזמן שכבר הוחלט שנתעבר ותובע משכונו מה הדין.
תשובה
איתא בירוש' ריש שקלים באחד באדר משמיעין על השקלים וכו', וקאמר בטעם הא דנזכר בט"ו בו קורין המגילה בכרכין, הכל יוצאין בי"ד שהיא זמן קריאתה לא בא אלא ללמדך שהמצות נוהגות באדר שני, וכ"ה בירוש' ריש מגילה, [וקאי אמתני' דריש שקלים אע"ג דלא אייתיה כדרך הירושלמי].
וכ"כ הרא"ש והמאירי דהא דמשמיעין על השקלים באדר השני הוא.
וכן מצינו דאפליגו תנאי בפ"ק דמגילה ו' ב', בקראו את המגילה באדר הראשון ונתעברה השנה, וכן אם קראו באדר הראשון סדר פרשיות ומכללם פרשת שקלים, והרא"ש סי' ז' משמע דפסק דצריך לחזור, וכמ"ש משמו בד"מ סי' תרפ"ח סק"ז (ועי' בק"נ שם סק"ח מ"ש ליישב דבריו ממתני'), ויעויין עוד בב"י ס"ס תרפ"ח וד"מ שם מש"כ סתירות בזה בנוסח הטור ובד"ה שם שהכריע שהנוסח האמיתי שצריך לחזור וכמ"ש גם הד"מ שהכריע מהר"א מפראג (והמ"ב בסי' תרפה העתיק דברי הב"י וד"מ וא"ר) והמ"ב בסי' תרפ"ח ס"ק כ"ג הכריע שצריך לחזור, [ואע"ג דבב"י משמע דעיקר הנוסחא שא"צ, וכמ"ש משמו הד"מ והמ"ב, מ"מ כבר חזר בו בבד"ה, וכתב בהקדמתו לבד"ה דמצוה להגיה ושהי' לפניו דפוס אטלי' ושמדפיס הב"י לא הדפיס מה שתיקן הוא ז"ל בד"ע].
וקי"ל במגילה כ"ט ב' דהיינו טעמא דשואלין ודורשין ל' יום קודם זמן תרומה חדשה ולרשב"ג דאמר ב' שבתות דמקדמי' ב' שבתות ליומי שולחנות, ולהלן ל' א' אמרי' רב אמר מקדימין [בח"ל בע"ש] דא"כ בצרי להו יומי שלחנות וכו', ומשמע דהפרשיות והשקלים תליין זב"ז, ולהכי מקדימין וה"ה כאן פשיטא שממשכנין רק מכ"ה לאדר השני ונ"מ ודאי למי שלא נתמשכן עדיין.
וכ"כ רבינו משולם בפי' לירו' שקלים במסקנתו, דאם הכריזו באדר הראשון ונתעברה השנה חוזרין ומכריזין באדר השני.
ונראה דאם משכנו באדר הראשון, שורת הדין שצריכין להחזיר אם לא דקי"ל מה כח ב"ד יפה ואע"ג דטעו, ואפשר שיש לחלק בין אם עברו ב"ד כבר ותובע משכונו ועדיין לא נכנס אדר שני, שמשורת הדין אין עליו חוב עדיין לבין אם תובע משכונו כשכבר נכנס החדש החדש, די"ל דכיון דמשמיעין על השקלים הו"ל כעין חוב וחשיבי ב"ד כבע"ח, וא"נ לא חשיבי כך אפשר שבט"ו בו שכבר ישבו שולחנות שלא חשיב שלא הגיע זמן הפירעון כיון דכבר שוקלים, ולא דמי לבע"ח שעדיין אינו פורע כלל.
וד"ז עדיין אינו נוגע בעונותינו וכ"א ירחיב בזה כפי דעתו.