שכיחא - שאלות המצויות בהלכה Latest שאלות

האם יש ענין לאכול פת עם האפר בסעודה המפסקת דוקא בסוף הסעודה כדי שישאר בפיו טעם האפר

יש מקור לאכול הלחם עם האפר אחר סוף אכילתו.

מקורות:

לכבוד הרה"ג המפורסם כמוה"ר רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א מח"ס גם אני אודך ושאר ספרים

נראה דיש טעם למה שיאכל אחר כל הסעודה דהא אי' בירושלמי פ"ד דתענית ה"ו ובמד"ר שאחר שאכל רב כל צרכו אכל פת באפר ואמר זהו סעודת ת"ב, והטעם כתבתי בתשובה אחרת ע"פ המפרשים כדי שהסעודה המפסקת עצמה תהיה בפת באפר בלבד ולא בשאר מאכלים.

וכן נקט ברמ"א סי' תקנב ס"ו הלשון לטבל אחר אכילתן פת באפר ולאכלו על שם ויגרס בחצץ וגו', ומבואר הענין שיהיה אחר אכילתו דוקא.

ולענין הטעם שהזכרתם לאכול האפר אחר אכילתו כדי שיישאר בפיו טעם האפר, יש לציין דכעי"ז מצינו בפוסקים לגבי מצה וקרבן פסח (עי' פסחים קכ), ואולי יש ללמוד שיש ענין גם בניד"ד ממה שהזכירו בענייננו הפסוק ויגרס בחצץ שיני הכפישני באפר (איכה ג, טז), ומלשון הכתוב משמע דמיירי על עצם החצץ והאפר שבפה ולא דוקא דרך אכילה.

וראיתי בפוסקי זמנינו (הליכ"ש ניסן פט"ו הערה ה, חוט שני יו"ט עמ' שמט) שכתבו דהישיבה ע"ג קרקע בסעודה המפסקת צריכה להיות כל הסעודה ולא רק באכילת הביצה בסופה, והנה לכאורה דין זה יהיה תלוי במחלוקת בין גירסת הירושלמי לגירסת המד"ר דמאן דגריס שהיה אוכל סעודה בפני עצמה קודם לכן ואח"כ אוכל פת באפר כדי לקיים בזה סעודה המפסקת של ת"ב בפת באפר [ואפשר דבסעודה שקודם לכן היה אוכל ג"כ ב' תבשילין או בשר ויין מה שאסור בסעודה המפסקת, עי' במג"א סי' תקנב], א"כ סובר שרק חילוק סעודה לגמרי חשיב סעודה נפרדת, עי' במג"א הנ"ל מה שכ' בפי' דברי הירושלמי, אבל למאן דגריס שאחר שאכל כל צרכו היה מייחד פת לאוכלה באפר ובפשוטו משמע דבאותה סעודה גופא היה מייחד אחר כך פת לסעודת ת"ב, ולכן היה אומר "זהו סעודת ת"ב", א"כ אפשר דא"צ לישב כל הסעודה ע"ג קרקע, ומ"מ בגמ' דידן בתענית דף ל' משמע דבעי' חילוק סעודה שיהיו לגמרי ב' סעודות כדי להתיר ב' תבשילין ובשר ויין בסעודה הראשונה [מדינא דגמ'], וא"כ לדידן דנהגי' כהבבלי יש לישב ע"ג קרקע כל הסעודה וכפשטות מנהג ר' יהודה שהובא בבבלי שם [ועי' ב"י ורע"א].

והנה מאחר שלדידן בלאו הכי אי אפשר לייחד שרק סוף הסעודה יהיה לסעודת ת"ב א"כ יל"ע למה כ' הרמ"א אחר אכילתו ואולי לגי' דגריס שהיו ב' סעודות [כמ"ש המג"א] ס"ל דמה שהיה אוכל פת באפר אחר אכילתו הוא כדי שיישאר בפיו אפר או טעם אפר לקיים הכפישני באפר.

אולם גם לטעם זה יל"ע למה כ' המשנ"ב שיאמר זהו סעודת ת"ב אם נימא דמעיקרא דדינא אמר כן רק כדי לחלק את הסעודה לב' חלקים לפי מה שנתבאר, ויש להוסיף דבלאו הכי תיקשי דבירושלמי שם הרי משמע שהיו ב' סעודות, ואעפ"כ בא לייחד בפה את הסעודה השניה לסעודת ת"ב, אבל אי משום הא לק"מ דרצה לעשות היכר שיידעו שסעודה הראשונה אינה מחמת ת"ב, אבל המשנ"ב דמיירי בכל אחד שאוכל פת באפר אחר אכילתו שהיתה כדין [בלא ב' תבשילין ובלא חילוק סעודה בפני עצמה] א"כ למה צריך לומר זהו סעודת ת"ב, וי"ל דמ"מ לעשות היכר שההפסקה לת"ב עצמה תהיה באופן של אבלות.

ומה שציין הרמ"א סמך ממד"ר לעשות סעודה טובה לת"ב זכר לנחמה לא נראה דשייך לפרש כאן כן לענין הפת באפר, עי' מה שכתבתי בתשובה אחרת בענין זה [ד"ה האם סעודה המפסקת הוא דוקא בפת].

ובאחרונים (מועד לכל חי סי' י אות כט) נזכר מנהג ג"כ לטבל הביצה באפר, ומה שבירושלמי נזכר שטיבל פת אפשר דהוא כדי להרגיש צער האפר יותר שהוא בלא תבשיל.

מק"ט התשובה הוא: 121165 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/121165

עד כמה התשובה הזאת היה שימושית?

דרג את התשובה ובכך תקדם אותה!

דירוג ממוצע 0 / 5. ספירת קולות: 0

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את התשובה הזו.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

השאר תשובה

השאר תשובה

מרחבי האתר

שאלות קשורות