שכיחא - שאלות המצויות בהלכה Latest שאלות

האם מותר לתפור שם על הטלית בתשעת הימים

בטלית ישנה יש להתיר ובטלית חדשה שמכינה לשימוש על ידי תפירה זו יש מקום לאסור.

מקורות:

לכבוד הרה"ג המפורסם רבי גמליאל הכהן רבינוביץ שליט"א מח"ס גם אני אודך ופרדס יוסף החדש עה"ת

הנה יעוי' בתשובה הסמוכה [לענין תיקון נעליים ישנים] שהבאתי דדעת רוה"פ דאיסור תיקון בגדים הוא רק להכין בגדים חדשים, וכלשון השו"ע בס"ז שלא לתקן בגדים חדשים ומנעלים חדשים, אבל תיקון בגדים ישנים מותר, א"כ לכאורה יהיה מותר.

אבל בעצם דבריהם יל"ע, דא"כ דין זה שכתב השו"ע בסעי' ז לאסור תיקון בגדים חדשים ומנעלים חדשים הוא ממש מה שנתבאר בסעי' ח דנשי דנהיגי דלא למשתי עמרא מנהגא ע"פ הירושלמי [פסחים פ"ד ה"א] וכמו שנתבאר שם במשנ"ב דהכונה לענייננו, ומה בא השו"ע בס"ז להוסיף על ס"ח.

אולם במקור הדברים בב"י מבואר שבאמת דברי השו"ע בס"ז נלמדים מדברי הירושלמי שהובא בס"ח, וכמבואר גם במשנ"ב סקמ"ח, ומה שחילקם השו"ע לב' סעיפים הוא לפי דרכו של השו"ע כשיש דין הנמצא בב' פוסקים דלפעמים מביא השו"ע הדין ב' פעמים כלשונו של כל פוסק בפני עצמו כמו שיש בעוד מקומות (עי' משנ"ב סי' תרמו סק"ב).

ולמעשה יש חידוש בס"ח ג"כ דאף הכנת החוטים אסור ומאידך גיסא בס"ז יש ג"כ חידוש דגם נעליים שאינם אריג אסור דהאיסור מצד בגד ולא מצד אריג וכמו שהרחבתי בתשובה אחרת.

ונראה עוד דבסעי' ח בא לפסוק השו"ע דהגירסא הנכונה בירושלמי למשתי עמרא כגי' רב ניסים גאון המובא בב"י ולא למשתי חמרא, דאילו למשתי חמרא אינו שייך כ"כ לנשים אלא יותר לאנשים כדמבואר בגמ' דכתובות, הלכך יש לגרוס למשתי עמרא דהוא שייך לנשים ענין הכנת חוטי השתי, דאין חכמה לאשה אלא בפלך, כדאמרי' ביומא סז ע"ב, והוא נפק"מ לידע דמנהג זה שלא לתקן בגדים ומנעלים וחוטי בגדים מקורו מהירושלמי שיש לו תורת מנהג ברור ושאינו בכלל דברים המותרים ואחרים נהגו בהם איסור (וה"ה כל מנהגי אבלות של תשעת הימים הם בכלל מנהגא כמו שציין הבהגר"א לירוש' פ"ד דתענית, אבל מנהג שנזכר בירושלמי להדיא שיש לו תורת מנהג רב גובריה דאותו המנהג).

ואמנם האג"מ ח"ג סי' עט החמיר גם בתיקוני בגדים, וכמו שהזכרתי בתשובה הנ"ל, אבל גם האג"מ החמיר רק בהכשרת בגד לעשותו חדש ולא בשינוי קל כל דהוא ובאופנים המבוארים שם ע"פ הפוסקים, אבל בניד"ד לעשות תיקון כל דהוא לבגד חדש האג"מ מודה להקל כדברי כל שאר הפוסקים, וכפשטות לשון השו"ע, לכך א"צ להחמיר בנידון דידן.

ובטלית חדשה שמכינה לשימוש יש מקום לאסור מדברי המג"א בסקכ"ג שהביא המשנ"ב בסקנ"ד להתיר טוויית חוטי עיטורים על עצים מאחר שאינם בגד, ויש ללמוד מזה דבבגד כה"ג אסור להוסיף לו תוספת כדי להכינו לשימוש, אם מדובר בבגד חדש וכמו שנתבאר.

ואם לא אכפת ליה כלל בתוספת זו ללבישה ועושה כן רק לרווחא דמילתא יש לדון בזה, דמחד גיסא מוסיף כאן תיקון לבגד חדש ומאידך גיסא אינו עושה כן למטרת יופי ונוי הבגד או צורך הלבישה אלא צורך חיצוני בעלמא, ומספק יש מקום לטעון דמכיון שהוא מתיקוני הבגד בסופו של דבר ובטל לגבי הבגד וחלק מן הבגד לא דמי למה שהתיר המג"א שאינו בגד כלל.

ואם מדובר שהטלית אכן יכולה להאבד (כגון בתפילה של קהילות גדולות שיש הרבה אנשים ואם יסיר מעליו הטלית ליכנס לבית הכסא עלול להעלם לו) וצריך ללבוש טלית זו יש לדון מצד דבר האבד שהותר באבל ובבין המצרים כמו שהרחבתי בתשובה אחרת, רק דנידון זה האחרון אינו נוגע למעשה, דאם מדובר בטלית חדשה (או עכ"פ כעין חדשה לפי הצד שהוא ג"כ בעיה ללבוש בימים אלו ועי' משנ"ב סקמ"ד ובדברי האשל אברהם מבוטשאטש שהזכרתי בתשובה על ברית מילה בתשעת הימים) א"כ גם ללבוש אסור, ואם מדובר בטלית ישנה מותר לתפור וכמשנ"ת.

מק"ט התשובה הוא: 121194 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/121194

עד כמה התשובה הזאת היה שימושית?

דרג את התשובה ובכך תקדם אותה!

דירוג ממוצע 0 / 5. ספירת קולות: 0

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את התשובה הזו.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

השאר תשובה

השאר תשובה

מרחבי האתר

שאלות קשורות