שכיחא - שאלות המצויות בהלכה Latest שאלות

האם מותר לעשות טיפול פנים לאשה בתשעת הימים

אם הוא בלי הסרת שיער לכאורה מותר (באופן שאין בעיה של משא ומתן יתר).

מקורות:
כדי לבאר את השאלה יש לפרט את הפעולות ואת הנידונים בשאלה, ולברר אותן אחת לאחת.

ומכיון שיש הרבה סוגי טיפולי פנים מן הסתם, יש לדון בכל טיפול לגופו מה נכלל בטיפול.

ראשית כל יש כאן שאלה של רחיצה כאשר מדובר בניקוי פנים, והדין בזה שהוא מותר מכיון שרחיצת פנים בצונן מעולם לא נאסרה בתשעת הימים כמבואר במשנ"ב סי' תקנא סקצ"ד בשם האחרונים.

שנית יש כאן שאלה של משא ומתן מראש חודש, ואע"פ שאין כאן רכישה של חפץ פיזי הוא ג"כ בכלל משא ומתן כמבואר ברמ"א סי' תקנא סוף ס"ז עי"ש, וא"א לענות כאן תשובה ברורה ונצחית בזה, והכל לפי הענין, אבל מה שודאי אפשר לומר שאם זה חלק מסדרת טיפולים ששולמה מראש הוא בודאי יותר קל מצד זה.

וגם אם זו סדרת טיפולים הנצרכת לשמור על הרצף הוא ג"כ יותר קל מכיון שיש לדון בזה מצד דבר האבד, עי' משנ"ב סקי"ג, וכל שכן אם יש חשש של הפסד טיפול ששולם מראש עקב אי הגעה.

וכן אם יש בזה צורך שלא תתגנה על בעלה או בחורה בשידוכים בודאי שאינו בכלל איסור משא ומתן דהרי אף יותר מזה התירו הפוסקים בכ"מ, ובפרט שיש שלא סברו מצורת איסור זה של משא ומתן כמבואר בב"י ובמשנ"ב סי' תקנא, ואע"ג דמחמרי' בזה כמ"ש הרמ"א בסוף ס"ז, מ"מ באופן שיש עוד צירוף הוא קל יותר.

שלישית יש כאן שאלה של תספורת לאשה בפנים, ובדיני חוה"מ מבואר בשו"ע שמותר ואינו בכלל תספורת, ומאידך גיסא כאן לגבי בין המצרים בשיער הצדעים מדברי הפמ"ג (סי' תקנא מש"ז סקי"ג) ע"פ הב"ח (יו"ד סי' שצ ס"ו) בהלכות אבלות (והפמ"ג מיירי לענין בין המצרים) משמע שהוא אסור ורק כדי שלא תתגנה על בעלה התירו בנשואה, ואמנם המשנ"ב סקע"ט הביא דבריו בקיצור אבל כוונתו למש"כ הפמ"ג (מכיון שציין שמקורו מהפמ"ג), ובניד"ד לגבי בין המצרים יש בזה מחלוקת אם הסרת ריסי העין הגבות כלולה באיסור תספורת (וכך דעת הגריש"א אשרי האיש ח"ג פס"ט אות מז והגרח"ק תורת המועדים סי' תקנא יד) או שמותרת (הגרשז"א הליכות שלמה בין המצרים פי"ד דבר הלכה אות ט, ועיין מבית לוי בין המצרים עמ' ה מש"כ להתיר עד ר"ח ומאז ואילך רק בנשואה שלא תתגנה).

רביעית, יש כאן נידון של סיכה, שאמנם בדיני אבלות סיכה אסורה בד"כ בזמן שרחיצה אסורה, אבל כאן בהלכות בין המצרים לא נתבאר להדיא הדין של סיכה בשו"ע ורמ"א סי' תקנא סט"ז ורק הובא לגבי איסורי ת"ב בסי' תקנד ס"א, ואמנם המשנ"ב שם בסי' תקנא סקצ"ז אסר השימוש בסבון אבל שם הוא יחד עם רחיצה, אבל בסיכת שמן בפני עצמה משמע שמותר, וכן ראיתי שנקט הגריש"א שבושם בת"ב אסור מדין סיכה ובט' הימים מותר (ראה משנה אחרונה בסי' תקנד אות נט לגבי ת"ב ובסי' תקנא אות קסד לגבי ט' הימים, ועי"ש לענין ת"ב עוד שיטות בזה אם בושם נחשב סיכה או לא), ומבואר שתפס שלא נהגו באיסור סיכה.

חמישית יש כאן נידון של איפור מה שנכלל בדין פוקסת לחלק מהפירושים שהוא ג"כ כדין רחיצה בד"כ באבלות, כמבואר ביו"ד סי' שפא, וגם בזה לא דברו השו"ע ורמ"א בדיני בין המצרים, וגם באיפור לא שמעתי שנהגו להחמיר.

והטעם שלא נהגו איסור בסיכה ואיפור בט' הימים כמו שנהגו איסור ברחיצה, אפשר דרק רחיצה שהוא דבר משמעותי וניכר והוא מעשה שלוקח זמן הוא היסח דעת מאבלות, כמ"ש הפוסקים לגבי טעם איסור כיבוס, (והשתא שלא גזרו הקדמונים בזה לכאורה בפשטות אין בידינו לגזור מעצמנו גם מעשה אומן שלוקח זמן).

או י"ל דגבי איפור מכיון שנערה בשידוכים ואשה נשואה לא שייך כ"כ לגזור, יעוי' ביו"ד ס"ס שפא שגם בדברים האסורים מעיקר הדין הקילו בהן לפי פרטי הדינים, וכ"ש שלא רצו לגזור בהן מתחילה בבין המצרים שאינו איסור מדינא דגמ', ומאחר שבנשים אלו לא רצו לגזור ובאנשים אינו נוהג כלל, ממילא לא גזרו כלל.

וכמובן שלא כל דיני אבלות נהגו בתשעת הימים כמו נעילת הסנדלת וד"ת וישיבה ע"ג קרקע, ומה שנהגו נהגו ומה שלא נהגו לא נהגו.

שישית באופן כללי בכלל הנידונים שנתבארו כאן יש לדון על קולות מסויימות שנאמרו באבלות לגבי נערה בשידוכים וכן לגבי אשה נשואה ביו"ד סי' שפא, וכן בהלכות נדה נאמרו קולות באיפור שהיה ראוי לאסור מעיקר הדין, כדי שלא תתגנה על בעלה, ויש לדון מתי קולות הללו נוהגות בנידון דידן, ועי' הליכות שלמה (שם דבר הלכה אות י) ותורת המועדים (שם סי"ז אות ב) מה שכתבו לענין תספורת לנערה בשידוכים ולעיל מה שציינתי לדברי הפמ"ג.

מק"ט התשובה הוא: 121042 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/121042

עד כמה התשובה הזאת היה שימושית?

דרג את התשובה ובכך תקדם אותה!

דירוג ממוצע 0 / 5. ספירת קולות: 0

אין הצבעות עד כה! היה הראשון לדרג את התשובה הזו.

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

השאר תשובה

השאר תשובה

מרחבי האתר

שאלות קשורות