התשובה לזה היא שלפי המציאות כיום אף בענייני דעלמא אי אפשר לסמוך על הבינה המלאכותית בלי לבדוק אם הדברים שהתוכנה אומרת מדוייקים, וידוע שאפילו מקורות שהבינה המלאכותית מצטטת, אינם נכונים בהרבה מהמקרים, וזה עדיין לפני שבאים אנו לדון על "הכרעה" או "פסק" של הבינה המלאכותית (בלי ציטוט) שאין צריך לומר שאי אפשר לסמוך על זה, וגם אם בעתיד יפתחו תוכנה חדשה שתצטט רק דברים נכונים עדיין יהיה צורך בהכרעה הלכתית של חכם להלכה למעשה.
ולפי מה שהערתי בתשובה אחרת יש בעיה כללית לשוחח עם הבינה המלאכותית בענייני הלכה כל עוד שהתוכנה מערבת דעות נוגדות הלכה.
וזאת מלבד מה שכבר התריעו פוסקי הדור מפני שימוש בתוכנה זו.
לענין מה ששאלת האם שייך תורה לא בשמים היא לענין הבינה המלאכותית, הנה למעשה יש כרגע כמה בעיות לפני כן לענין פסיקת הבינה המלאכותית, 1 שהיא לא באמת מתמצאת בהלכה, כי התמצאות מלאכותית אינה נחשבת התמצאות בשביל לקבוע הלכות, (וביתר הסבר, לשם הכרעה בהלכה נדרש הכרת המבט הכולל של ההלכה ודרך פסק ההלכה לעומקה ולרוחבה והכרת סוגיות רבות, כמו הכרת כללים מסויימים שנזכרו רק בדרך אגב במקומות אחרים, ואין מספיק לדקלם רעיונות והצעות כמצוי בבינה המלאכותית), סיבה שניה שהיא לא דייקנית בלשון המעטה, וסיבה שלישית שהיא מערבת דעות חול הנוגדות דעת תורה במה שהיא מדברת, כך שבמקרה דידן לא יהיה צורך לבוא לנידון על תורה לא בשמים היא, מכיון שהכלל של תורה לא בשמים היא מתייחס לשמועות הבאות מן השמים והם שמועות של אמת ולמרות זאת מצד כללי התורה אין אנו מקבלים שמועות אלו להלכה משום שתורה לא בשמים היא לדעת ר' יהושע (עי' עירובין ז).
לגוף הנידון של תורה לא בשמים היא היה מקום לחלק בענייננו מכיון שפה כל האלגוריתם שממציא את הרעיונות הכול זה מדברי אנשים ואין בעצם לבינה המלאכותית שום דבר מעצמו, ואמנם גם בניד"ד בסופו של דבר אמנם את התוצאה הסופית הוא ממציא לבד (על בסיס כל מיני רעיונות אקראיים שהוא משחזר בהעתקה ולעתים אף משלב כמה רעיונות על בסיס רעיונות דומים, אבל ברור שאינו יכול לחדש רעיון מחודש מעצמו), כך שיש כאן מעט מעין הרעיון של תורה לא בשמים היא, המלמד שהתורה יכולה להיקבע רק על ידי הכרעות של בני אדם אמיתיים, אבל כמובן שאין צריך לזה מכיון שאין שום חלות לשילובי רעיונות אקראיים הנעשים על ידי מכונה מעין הגרלה בשביל לפסוק הלכה לפי זה.
לתשובה זו פורסמו 4 תגובות. לצפיה בתגובות לחץ כאן.
ראיתי את התשובות הנפלאות והמפורטות שכתב כבוד הרב שליט"א בענין "בינה מלאכותית", וכמובן שצריך זהירות יתירה שאדם לא יתמכר לכלי עזר הזה, כמו לכל דבר אחר שצריך זהירות גדולה שלא להגיע לידי התמכרות. ועלה על דעתי לשאול, אם מותר לשאול את ה"בינה מלאכותית", ביאורי פסוקים, או שתכין לי דרשה מסויימות על איזה פסוק מן הפרשה (כמובן שאעבור על זה אח"כ לבדוק שאין בזה איזה דבר שנוגד את חז"ל או פירוש חיצוני ממקורות שאינם שלנו). וכן האם מותר לשאול אותו שאלות באגדתא מוקשה בגמרא, לשאול אותו פירוש על זה, לכל הפחות אם לא ממקור מסברא. וצ"ע.
שלו' וברכה
הגבתי בפנים התשובה המקבילה (בסופה) על שאלתך.
https://shchiche.com/2874
כבוד מו"ר הרב שליט"א,
בהתיחסות לשאלה 4055 לפסיקת הלכה דרך הבינה המלכותית.
האם ניתן להוסיף ולומר תורה היא לא בשמים וניתן כח חכמים לפסוק כאן בעולם הזה,
ולכן בבינה מלאכותית לא ניתן לפסוק.
האם ענן מידע לא נקרא בשמי'ים היא?
בביטוי מושאל.
בוקר טוב
לענין מה ששאלת האם שייך תורה לא בשמים היא לענין הבינה המלאכותית, הנה למעשה יש כרגע כמה בעיות לפני פסיקת הבינה המלאכותית, 1 שהיא לא באמת מתמצאת בהלכה, כי התמצאות מלאכותית אינה נחשבת התמצאות בשביל לקבוע הלכות, (וביתר הסבר, לשם הכרעה בהלכה נדרש הכרת המבט הכולל של ההלכה ודרך פסק ההלכה לעומקה ולרוחבה והכרת סוגיות רבות, ואין מספיק לדקלם רעיונות והצעות כמצוי בבינה המלאכותית), ו-2 שהיא לא דייקנית, ו-3 שהיא מערבת דעות חול במה שהיא מדברת, כך שבמקרה דידן לא יהיה צורך לבוא לנידון על תורה לא בשמים היא, מכיון שתורה לא בשמים היא מתייחס למסרים הבאים מן השמים והם מסרים של אמת ולמרות זאת מצד כללי התורה אין אנו מקבלים זאת כי לא בשמים היא.
לגוף הדברים של תורה לא בשמים היא היה מקום לומר שפה זה קצת שונה מכיון שפה כל האלגרויתם שממציא את הרעיונות הכול זה אנשים ואין בעצם לבינה המלאכותית שום דבר מעצמו, אבל בסופו של דבר את התוצאה הסופית הוא ממציא לבד (על בסיס כל מיני רעיונות אקראיים שהוא משחזר בהעתקה ולעתים אף משלב כמה רעיונות על בסיס רעיונות דומים, אבל ברור שאינו יכול לחדש רעיון מחודש מעצמו), כך שיש כאן מעט מעין הרעיון של תורה לא בשמים היא, המלמד שהתורה יכולה להיקבע רק על ידי הכרעות של בני אדם אמיתיים.
(התשובה הוכנסה בפנים)