בע"ה יום ב' לסדר תזריע ע"ו
מה ששאל ר' מאיר שמיר ע"ד בעל הטורים (שמות פרק לט פסוק לב) ותכל כל עבדת משכן.
בגימטריא בעשרים וחמשה בכסלו נגמר ע"כ.
מדברי רש"י בראשית א' ל"א שבשעת קבלת התורה נגמרה מלאכת המשכן.
הנה פשוט שיש בזה הרבה דרגות, ופשטות המקראות הם בפ' בראשית ויכל וגו' ביום השביעי.
ומ"מ יש דברים שלא נגמרו עד אח"כ.
ובפסיקתא דרב כהנא פיסקא א - ויהי ביום כלות מי הקים כל אפסי ארץ, זה אהל מועד, שנא' ויהי ביום כלת משה להקים את המשכן (במדבר ז: א), שהעולם הוקם עמו.
ר' יהושע בן לוי בשם ר' שמעון בן יוחאי להקים משכן לא נאמ', אלא להקים את המשכן, מה הוקם עמו, עולם הוקם עמו, שעד שלא הוקם המשכן היה העולם רותת, משהוקם המשכן נתבסס העולם, לכך נאמר ויהי ביום כלות משה (במדבר ז: א) עכ"ל.
ושם אח"ז עוד, ר' אלעזר ור' יוחנן.
ר' אלעזר אמר ביום כלות משה, ביום שכלו המזיקין מן העולם.
ומאי טעמא, לא תאונה אליך רעה וגו' (תהלים צא: י), משעה שכלו המזיקין מן העולם.
א"ר יוחנן מה לי ללמד ממקום אחר נלמד ממקומו, יברכך י"י וישמרך (במדבר ו: כד), וישמרך מן המזיקין.
ר' יוחנן ור' שמעון בן לקיש.
ר' יוחנן אמר ביום כלות משה, ביום שכלת איבה מן העולם, שעד שלא הוקם המשכן היתה איבה וקנאה ותחרות ומצותא ומחלוקת בעולם, אבל משהוקם המשכן נתנה אהבה וחיבה וריעות וצדק ושלום בעולם.
ומאי טעמא, אשמעה מה ידבר האל וגו' (תהלים פה: ט).
אמ' ריש לקיש מה לילמד ממקום אחר נלמד ממקומו, וישם לך שלום (במדבר ו: כו).
להקים את המשכן (במדבר ז: א), ר' יהושע בשם ר' שמעון בן יוחאי להקים המשכן אין כתי' כאן אלא להקים את המשכן, מה הוקם עמו, עולם הוקם עמו, שעד שלא הוקם המשכן היה העולם רותת, משהוקם המשכן נתבסס העולם.
עכ"ל הפסיקתא.
ומבואר בזה שהיו דברים בעולם שנתבססו בשעת הקמת המשכן.
מק"ט התשובה הוא: 119327 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/119327