בסי' קפג ס"ג לענין כוס של ברכה כתב השו"ע צריך לחזור אחר כוס שלם, (והוא לכתחילה כמ"ש המשנ"ב שם סק"י), וכתב שם המשנ"ב סקי"א (ושעה"צ סקי"א) שלא יהיה גוף הכוס שבור ולא פגום בשפתו אפילו חסרון מועט, ובנסדק יש להקפיד לכתחילה אפי' בלא חסרון כלל ואפי' אין היין נוטף דרך הסדק וכו' עי"ש בכל הפרטים.
ולענין חסרון מועט הנ"ל כ' ע"ז בשעה"צ שם סק"ט בשם הא"ר שאפי' רק חסרון כדי חגירת ציפורן ושהפמ"ג כ' ע"ז דחומרא היא עכ"ד.
ומ"מ באופן שאמנם אינו חסרון אבל סדק הנראה לעינים הוא אינו רק חומרא אלא בכלל מה שפירש דברי השו"ע שיש לחזר אחר כוס שלם לכתחילה.
ולענין אם אפשר לשים כוס חד פעמית בתוך כוס זו כדי שלא ייחשב כמקדש בכוס פגומה, נראה שאינו מתקן בזה הרבה, וכמו שהארכתי בטעמים לזה בתשובתי על המנהג של קידוש בב' כוסות חד פעמיים יחד.
ולענין שימוש בכלים שבורים שיש בזה פגם ע"ד הסוד, עי' בספר שמירת הגוף והנפש מה שהביא בזה, ויתכן שעיקר הקפידא בכלי שבור ממש כגון גיסטרא ולא סדק כל שהוא בחגירת ציפורן.
מק"ט התשובה הוא: 120662 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/120662