בס"ד
אשמח לקבל את התייחסותו של כבוד הרב לשאלה אשר יכולה להיות נפק"מ למעשה, האם יש עניין שלא למכור דירה ראשונה.וראיתי מי שהשיב ע"ז.
.
.
וז"ל, כך מובא בגמרא במסכת קידושין (דף נט ע"א) שלא כדאי לאדם למכור את הקרקע הראשונה ...קרא עוד
בס"ד
אשמח לקבל את התייחסותו של כבוד הרב לשאלה אשר יכולה להיות נפק"מ למעשה, האם יש עניין שלא למכור דירה ראשונה.
וראיתי מי שהשיב ע"ז.
.
.
וז"ל, כך מובא בגמרא במסכת קידושין (דף נט ע"א) שלא כדאי לאדם למכור את הקרקע הראשונה שקנה, היות ולא מסמנא מילתא, ופירש רש"י, אינה סימן טוב שימכור אדם מקחו הראשון.
ועניין זה הובא להלכה בבן איש חי (שנה ב' פרשת פנחס אות יג) ובכף החיים חלק יורה דעה (סימן קטז אות קפח).
וע"ע בשו"ת עטרת פז חלק א' (חלק חושן משפט סימן ה).
***
תשובה
בע"ה
ח' אלול התשע"ו
שלום רב
כן איתא בקידושין נ"ט א' וז"ל, רב גידל הוה מהפיך בההיא ארעא אזל רבי אבא זבנה אזל רב גידל קבליה לרבי זירא אזל רבי זירא וקבליה לרב יצחק נפחא אמר ליה המתן עד שיעלה אצלנו לרגל כי סליק אשכחיה אמר ליה עני מהפך בחררה ובא אחר ונטלה הימנו מאי אמר ליה נקרא רשע ואלא מר מאי טעמא עבד הכי א"ל לא הוה ידענא השתא נמי ניתבה ניהליה מר א"ל זבוני לא מזבנינא לה דארעא קמייתא היא ולא מסמנא מילתא אי בעי במתנה נישקליה, וכתב רש"י, דארעא קמייתא - זו היא לי ראשונה שלקחתי מעולם.
ולא מסמנא מילתא - אינה סימן טוב שימכור אדם מקחו הראשון ע"כ.
ובפי' ר' חננאל בן שמואל (בשיטת הקדמונים) נוסף עוד המשך לזה, וז"ל, ולא מסמנא מילתא.
פירוש ואינו סימן טוב שימכור אדם מקחו הראשון, דאמר מר מוכר נכסיו הראשונים וגו' ע"כ, וכן כתב המאירי שם, דאמר מר המוכר נכסיו הראשונים אינו רואה סימן ברכה לעולם ע"כ וכעי"ז ברי"ף וברא"ש [פ"ג סי' ב'].
והנה מהלשון נכסיו ראיתי מי שהוכיחו [עטרת פז ושדה צופים] דה"ה כל נכסים מה שמוכר פעם ראשונה אינו סימן ברכה, אבל אפשר לומר דלאו דוקא נכסיו קאמר דמשמע כל נכסים, אלא נכסיו הכונה מקרקעי, דסתם נכסים הם נכסים שיש להם אחריות, ומה שהוכיח מרש"י דקאמר מקחו הראשון, אפשר דרש"י קאי על דברי הגמ' דקאמר ארעא קמייתא היא, וע"ז קאמר מקחו הראשון וסמך על מה שנתבאר בגמ' דהכונה לקרקע, והטעם בזה משום שקרקע הוא מקח חשוב ושייך טפי שיקבע המזל שלו לפי הקרק משא"כ מקח של שאר דברים, וכמו"כ איך אפשר לעמוד מה היה מקח ראשון בחייו שידע מעתה שלא למוכרו, [אם כי זו אינה טענה מכרעת], וצל"ע למעשה.
והנה מה שברמב"ם וטוש"ע לא העתיקו דין זה להלכה, אינו ראיה שלא סברו מדין זה, דהרי אין דרכם להעתיק כל הסימנא מילתא שבגמ', ומה שהעתיקו העתיקו.
אבל באופן כללי באמת הרבה מן הדברים המובאים בגמ' לניחוש וסימן [באופנים המותרים] יש מן הראשונים שלא נקטו כן למעשה, הן משום שנשתנו הטבעים או שֶּׁכֹּחַ הקליפות הוחלש מלהזיק, עי' מה שהביא בספר הבית בכשרותו מדברי הראשונים בזה, וראה עוד מה שהובא מהחזו"א בספר אעלה בתמר דמה שאין אשה ניזוקת כיום להפיל עוברה הוא משום הסתר פנים, והן משום שלפעמים יש פרטים שלא נזכרו בגמ', אם כי טעם זה פחות שייך כאן.
אכן ראיתי שכתב מרן הגר"ש וואזנר זצ"ל בשו"ת שבט הלוי ח"ג סי' ק"ה וז"ל, נשאלתי בהא דאמר בקידושין נ"ט ע"א א"ל זבוני לא מזבנינא לך דארעא קמייתא היא, ולא מסמנא מילתא אם יש לחוש לה לדינא להזהר בזה, הנה ראיתי שאין דבר זה מובא לא ברמב"ם ולא בשו"ע, ואולי הם סברי דזה הי' מחומרת וחסידות ר' אבא בקידושין שם, אלא דראיתי במאירי קידושין שהעתיק הגמ' בלשון זה א"ל זבוני לא מזבנינא לה וכו' דאמר מר המוכר נכסיו הראשונים אינו רואה סימן ברכה לעולם, ולא נמצא בש"ס שלנו ומ"מ מוכח דזה מתקנת והנהגת חז"ל שלא ימכור נכסיו הראשונים ומשמע קצת דלאו דוקא קרקע אלא כל נכסיו במשמע.
ובעיקר הדבר נלענ"ד למש"כ רש"י אינו סימן טוב שימכור אדם מקחו הראשון דזה לא שייך בנכסים שקונים ע"מ למכור ולהרויח אלא בקרקעות שקנה להיות לו לנחלה ומפקיע נחלתו בראשונה.
ועוד יראה לענ"ד דאין לנו ראי' דשייך בא"י כגון במוכר קרקע ע"מ לבנות עליו בית בא"י דעובדא דקידושין בבבל הוי והוא למש"כ הח"ס ביו"ד סי' קל"ח בענין הסגולות שעושים כשנכנסים בבית חדש דזה דוקא בחו"ל דיש צד סכנה בבונה משכן קבע בחו"ל ונראה כמתיאש מן הגאולה משא"כ בא"י דאיכא מצוה ומגין מן הסכנה וכדאמר הנביא ירמי' בנו בתים וכו' יע"ש בח"ס, וכן בנ"ד אם מוכר ע"מ למכור עליו בית בא"י בודאי מסמנא מילתא לטובה, והרי מה"ט התירו בגיטין ח' ע"ב וב"ק פ' ע"ב לקנות מן הגוי אפי' בשבת והתירו שבות דרבנן יע"ש בפוסקים, ואין להאריך בזה עכ"ל השה"ל.
ובדומה לדבריו הראשונים שכאשר קונה על מנת למכור אין בזה איסור, יעוי' מש"כ בהערות הגרי"ש אלישיב, דבזמנינו שהדרך למכור הדירה כאשר היא קטנה ולקנות גדולה יותר לא שייך כאן 'לא מסמנא מילתא', שהרי קנאה על דעת כן שימכרנה כשיצטרך, משא"כ בזמנם שהיו קונים קרקע לדורות עכ"ד, [וע"ש שהוציא מזה חידוש לדינא].
אמנם מה שכתב השה"ל בהמשך דבריו דאינו נוהג בא"י, זהו דבר חידוש לומר דסתמא דמילתא דאמר מר המוכר נכסיו הראשונים אינו רואה סימן ברכה לעולם קאי על חו"ל בלבד, וכמו"כ איני יודע אם הוא דבר מוסכם דמעשה דרב גידל ור' אבא היה בחו"ל.
כתב הגר"י ניסים ז"ל בספר נחלת אבות (אסופה א' ע' 260) במכתבו להגר"ס דוד ששון ז"ל: ירשה לי הוד כבוד מעלתו לשאול ממנו אם יוכל להוכיח לי אם המעשה דרב גידל ורבי אבא המובא בקידושין דף נ"ט ע"א, אירע בא"י או בבבל, ואם יש להוכיח מהא דרבי חנינא בע"ז דף ט' ע"ב דאמר אחר ארבע מאות שנה לחרבן, אם יאמר לך אדם קח שדה שוה אלף דינרים בדינר אחד, לא תקח שהמעשה דרבי גידל ורבי אבא אירע בא"י.
ומה דעת מעכ"ת אם אדם שאין לו עוד קרקע בא"י, ורוצה לקנות עתה חלקה גדולה לשם מסחר, למוכרה בפעם אחת אם בחלקים, או משום שקונה אותה לכתחילה על מנת כן למוכרה, אין בזה חשש, או אעפ"כ יש לחוש וצריך לקנות לו מקודם חלקה לעצמו שלא ע"מ למוכרה, ואח"כ יקנה חלקות אחרות לשם מסחר ע"כ.
על הנ"ל השיב הגר"ס דוד ששון ז"ל (שם): א) לענ"ד המעשה דרב גידל ורבי אבא המובא בקידושין נ"ט ע"א, היה בא"י.
הנה כל החכמים הנזכרים במעשה דהיינו רבי גידל ורבי אבא ורבי זירא ורבי יצחק נפחא, כולם סליקו להתם כמבואר בסדר תנאים ואמוראים בערכיהם.
אלא שאין זו ראיה מכרעת.
אבל וכו' דייק יפה בלשון של רבי יצחק נפחא שם: המתין לו עד שיעלה אצלינו לרגל, שלשון עלייה נופלת רק על א"י כידוע, ולו היה בבבל היה אומר עד שיבא אצלינו לרגל, וכיון שהיו עולים אליו ברגל, משמע שהיו אז יושבים בא"י כולם.
ב) מגמ' ע"ז דף ט' ע"ב לענ"ד אין להוכיח דבר, שהרי כתוב שם אחר ד' מאות שנה לחורבן הבית, ואילין אמוראי הוו קדמי לד' מאות שנה בכמה דרי.
ואפילו אם היינו מוצאים מעשה כזה אחר ד' מאות שנה, לא היה אפשר להוכיח מכאן שהמעשה היה בא"י, מפני שגם בחו"ל היו קונים קרקעות אחר זמן זה של ד' מאות שנה.
ג) אף על פי שאמרנו שהמעשה היה בא"י, מ"מ לענ"ד החשש של ארעא קמייתא לא מסמנא מילתא אינה תלויה בא"י דוקא, אלא ה"ה אם היה ענין כיו"ב בחו"ל ג"כ לאו מסמנא מילתא.
וראיה לדבר מצאתי בגירסת הרב המאירי ז"ל שם בקידושין, שאחרי המלים לא מסמנא מלתא, סיים בדברי רב גידל דאמר מר המוכר מנכסיו הראשונים אינו רואה מהם סימן ברכה לעולם.
הרי דלא חילק בין א"י לחו"ל, וא"כ לא מסמנא אינה מפני קדושת הארץ עכ"ד.
וע"ש עוד שהאריך.
ולהלן (שם ע' 264) כתב עוד הגר"י ניסים ז"ל: הנה יפה כתב כת"ר דנראים הדברים לכאורה שמעשה זה אירע בארץ ישראל, ואולם אין להסיק מזה דהקפידה היא דוקא בארץ ישראל, אלא פשוט וברור דבכל מקום הוא אינו סימן טוב לאדם שימכור מקחו הראשון שלקח לעצמו, ורבי אבא היה קפיד על זה גם אילו אירע לו מעשה זה בחו"ל, ואף דנכסי חו"ל בכלל הם אינם בכלל הברכה כמ"ש בב"ר פ' ויצא פר' ע"ד.
נראה דאף על פי כן הקפידו על זה שלא לגרום בפרטות עוד סיבה להרחיק ברכה ממעשה ידיו, וגם זה פשוט וברור דאין להסיק ממונח זה שהמעשה אירע בא"י, דיש להקפיד גם על נכסים ראשונים שבא"י, אף על פי שהיה לו נכסים בחו"ל, דנכסים ראשונים שמענו, נכסים ראשונים שבא"י לא שמענו.
ולולא דנראה ברור דאין מי שיטעה בזה, הייתי אומר דלשלול טעות זו הוצרכו המפרשים (רש"י תוספות ר"י הזקן והר"ן) לפרש דארעא קמייתא ראשונה שלקח מעולם.
דיש שעמדו בזה דלמה הוצרכו לפרש זה שהיא ראשונה שלקח מעולם, הלא זה פשוט ומוכרח.
והיה אפשר לומר שהמפרשים הנ"ל מפרשים שמעשה זה אירע בא"י כמ"ש, וכדי שלא לטעות ולומר דרבי אבא קפיד על שהיא לו ארעא קמייתא בא"י, על כן הוצרכו לפרש דאינו כן, אלא היה לו קרקע ראשונה שלקח מעולם, ואם היה לו כבר קרקע בחו"ל לא היה מקפיד על זה עכ"ד.
וכתב בשו"ת עטרת פז (ח"א כרך ג – חו"מ סי' ה') וז"ל, ובענין שאלת כב' שיחי' מדוע אנו רואים לרבים ושלמים, שאינם מקפידים ומוכרים את דירתם הראשונה שקנו, ולכאורה זהו נגד המפורש בגמ' דקידושין (נט ע"א), ע"ש שהאריך, וסיים, עכ"פ לפי המתבאר לכאורה שפיר אומר כב' שיחי', כי באמת ענין זה דמסמנא מילתא שייך גם בענין מכירת בית וכדו', ומדוע לא מצינו כלל וכלל שחוששים לזה.
[ואמנם עי' להרב בן איש חי ש"ב (פרשת פנחס אות יג) שהביא שם לענין זה, וכתב, איתא בגמ' דקידושין דלא ימכור אדם קרקע שקנה ראשונה דאינו סימן טוב, גם לא טוב לאדם למכור נחלת אבותיו וכמ"ש נבות לאחאב [מלכים א' פכ"א פ"ג "ויאמר נבות אל אחאב חלילה לי מה' מתתי את נחלת אבותי לך".
עכ"ד.
יעו"ש.
וכן הביא לענין זה גם הרב כף החיים סופר חיו"ד (סי' קטז ס"ק קפח), וכתב, לא ימכור אדם קרקע ראשונה שלקח כי לא יהיה לסימן טוב.
ע"ש.
ואולם כאמור לא מצינו שמקפידים בזה עתה].
וכתב שם בהמשך דבריו וז"ל, אמנם אולי יש לומר, דעד כאן לא קפדינן בהאי מילתא אלא כשמוכר הדבר ע"מ להשתמש בכסף לצורך מחייתו וכיו"ב, דבהא קפדינן משום שאין זה מראה על סימן טוב והצלחה, וכעין הא דאמרינן במסכת בבא בתרא (מז ע"ב) כל דמזבין איניש אי לאו דאניס לא הוה מזבין, ופירש רשב"ם: רוב חפצים וכלי ביתו וטליתו שאדם מוכר אי לאו דאניס ודחיק במעות לא הוה מזבין.
ע"ש.
ולהכי קפדינן ביה שזה מראה על דוחק ולחץ.
משא"כ כשמוכר חפץ זה ע"מ לקנות חפץ אחר כזה, שהוא יותר טוב מהראשון.
וכהא דהמוכר את דירתו העכשוית שהיא קטנה, כוונתו היא ע"מ לרכוש דירה יותר גדולה ומרווחת ממנה.
ואמנם שמחד גיסא יש את החסרון שנזקק למעותיה, אולם מאידך גיסא מראה הדבר כי הרחיב ה' לו ופרינו בארץ, שהולך לרכוש דירה יותר גדולה ונאה הימנה, ובהכי לא קפדינן, כי אכן בכה"ג שפיר מסמנא ליה מילתא.
וזכר לדבר יש להביא, מהא דחזינן התם בגמ' דקידושין, דרבי אבא דהוה קפיד שלא למכור השדה משום דהוה מקחו הראשון וכו', היה מוכן בכ"ז לתתה לרב גידל במתנה, כדי שלא לבוא למידה זאת של מכירת מקחו הראשון, הרי שאין כאן בעיקר הקפידה שלא יוציא קרקע זו מתחת ידו כלל, וצריך להשאירה אצלו לעולם, (ועי' גם במהרש"א בחידושי אגדות (שם) שכתב, דהא דחזינן בגמ' דבסוף הוה מתקריא ארעה דרבנן, צ"ל דרבי אבא הפקירה, דאל"כ לא הוו מצו רבנן להנות בה, דמתנה אינו לשון הפקר ולא ניתנה אלא לרב גידל, ולכן צ"ל שהפקירוה לכולהו רבנן.
ע"ש), אלא כאמור עיקר הענין הוא, שלא ימכור את הקרקע מפני שזה מראה על מחסור ודוחק שהוא זקוק ונצרך מאוד למעות, עד כדי שהוא צריך למכור נכסיו.
וממילא כל הקפידא היא כשעושה זאת בדרך הנראת כדוחק, אולם כשעושה זאת בדרך אחרת, שאדרבה יש בה משום הרחבה, כהא שנותן את השדה במתנה או שמפקירה, שנראה בזה שיש לו די והותר עד שנותן לאחרים במתנה, שפיר דמי ולא חיישינן.
ולהכי נמי יש לומר גם הכא בנידון דידן שמוכר את דירה זאת כדי לקנות אחרת טובה הימנה, לא קפדינן בהכי, דאדרבה סימנא טבא אית ביה דזה מראה על הרחבה, שיכול עכשיו לרכוש בית גדול ומרווח יותר ממה שיכל קודם לכן.
ועי' ברמב"ם הל' דעות (פ"ה הי"ב) שכתב, ולא ימכור שדה ויקנה בית, ולא בית ויקנה מטלטלין או יעשה סחורה בדמי ביתו וכו', כללו של דבר ישים מגמתו להצליח נכסיו, ולהחליף הכלה בקיים.
ע"ש.
ובודאי אם מחליף ביתו הקטן, אף על פי שמוכר אותו, לצורך שיוכל לקנות בית אחר גדול ונאה ממנו, דבודאי זה בכלל מחליף כלה בקיים ושפיר עביד בהכי, ולכן גם הכא בנידון דידן נמצא דמאי דמוכר דירה זו לקנות גדולה וטובה ממנה, אדרבה בהכי איכא משום מסמנא מילתא לטובה ולברכה.
ועוד אולי אפשר לומר, דעד כאן לא קפדינן במכירת מקחו הראשון של אדם, אלא כי הא דהגמ' בקידושין שם דהוה מיירי בקרקע, דהיינו דוקא דבר שאין אדם קונה אותו להשתמש בו לעצמו, אלא קונה אותו לצורך מסחרו ועיסקו להתפרנס בו, כקרקע שזורעה וקוצרה למכור התבואה ולהתפרנס בה.
אבל דבר שהוא לצורך שימוש כבית וכדו', שאינו לענין מסחר ועסק אלא לצורכו שיגור וישכון בו, שפיר אמרינן שיכול למוכרו אף שהוא מקחו הראשון, דלא שייך כאן כ"כ ענין דמסמנא מילתא שזה שייך יותר בענין מסחר ועסק שפרנסתו תלויה בו.
[ואה"נ דלפ"ז יצא שאת חנותו הראשונה שקנה, אין לו למכור מה"ט ואפילו לצורך קניית חנות יותר גדולה.
משא"כ לפי ישוב קמא כיון שהוא להרווחה של חנות יותר גדולה שרי.
וק"ל].
אולם האמת היא דתורף פשט דברי רש"י והמאירי והרא"ש (הנ"ל) אינו מורה כ"כ ע"ז שהרי רש"י נקט "מקחו הראשון" וכו', והמאירי וכן הרא"ש נקטו "נכסיו הראשונים" וכו', ואם איתא הוה להו למימר "מסחרו הראשון" וכדו', ומדסתמו בלשון מקחו הראשון ונכסיו הראשונים ש"מ דבכל גווני מיירי.
וק"ל.
ולכאורה עוד היה אפשר לומר, דלא קפדינן במכירת במקחו הראשון, אלא דוקא ראשון ממש, כלומר דלא קפדינן במקח ראשון של כל דבר ודבר, דהיינו קרקע ראשונה שבקרקעות, או בית ראשון שבבתים וכל כיו"ב ראשון של כל ענין וענין, אלא דוקא ראשון, ראשון שקנה בחייו, אבל מה שכבר מוכר אח"כ, אף על פי שהוא ראשון שבאותו ענין לא קפדינן בזה.
אמנם גם זה ק"ק כי אפילו נאמר שנדחוק כן בדברי רש"י שכתב מקחו ראשון וכו', ונבאר דהיינו מקחו ראשון שבחייו, מ"מ בגירסת המאירי והרא"ש קשה להולמו, שהם גורסים "נכסיו הראשונים" שלכאורה משמע בלשון זה דבכל עניני הנכסים שהם ראשונים של אותו ענין איכא האי קפידא, קרקע ראשונה שבקרקעות, בית ראשון שבבתים וכו', ומה גם שבלשון רש"י דבר זה נמי קשה, שהרי רש"י פירש שם, דארעא קמייתא, זו היא לי ראשונה שלקחתי מעולם.
ולא מסמנא מילתא, אינו סימן טוב שימכור אדם מקחו הראשון.
ע"כ.
ומהא דנקט רש"י שזוהי קרקע ראשונה שלקחתי מעולם, משמע דהקפידה היא משום שהיא קרקע ראשונה שלו, והיינו ראשונה במקח קרקעות, ולא קפיד מצד שהיא מקחו הראשון שבחייו, דא"כ הול"ל זהו מקח ראשון שלקחתי מעולם, ומדקאמר קרקע זו היא ראשונה שלקחתי מעולם, משמע שלגבי הקרקעות היא ראשונה, ולשאר עניני מקחו אין זה מקח ראשון.
וק"ל.
עכ"ל הנ"ל, ועי"ש עוד שהאריך.
לסיכום הדברים לענינינו אמנם אין הכרח לומר שיש חילוק בין חו"ל לארץ בענין זה, אמנם מ"מ אם מוכר על מנת לקנות דירה אחרת לגור בה יש על מי לסמוך בענין זה, בפרט כאשר אין אפשרות אחרת כ"כ לקנות דירה נוספת בלי למכור הדירה הנוכחית.
***
קרא פחות