הנה קיימא לן דכהן חלל זר הוא (ראה יבמות נח ע"ב וברש"י שם), וממילא מאחר שרק כהנים בעלי מומין היו מתליעין בעצים כמבואר בסוגיות וכן פסק הרמב"ם בב' מקומות (בהלכות בית הבחירה ובהלכות ביאת מקדש) א"כ חלל לא היה עובד להתליע בעצים, ואע"פ שאינה עבודה וכשרה בזר, מ"מ משמע שמקום הניחו לכהנים לעסוק בזה, כיון שהיא עסק שמוטל על הציבור והוא חובת מזבח, לכך הניחו לכהנים הבעלי מומין עיסוק זה, (ועי' עוד סוכה נ ע"א).
ועי' בתשובות הגרח"ק שציינתי בתשובה הסמוכה (לענין אם כהן שהרג את הנפש יכול להתליע בדיר העצים) שנקט שישראלים לא ולוים כן, ודבריו צע"ג מהיכן נקט לה.
ואמנם רש"י בקידושין שם (שציינתי בתשובה הנ"ל) נקט לעבודת התלעת העצים יחד עם עבודות אחרות שנקט שהכהנים בעלי המומין היו עושים כגון הפשט שבו נאמר להדיא שכשרין בזר כמבואר בגמ' ספ"ב דיומא ועוד, וא"כ היה מקום לדייק שכמו שהפשט כשר בזר והטילוהו על הכהנים כדפרש"י, א"כ כך גם התלעת העצים אע"פ שכשר בזר הטילוהו על הכהנים, א"כ שמע מינה שמעיקר הדין יכול להיעשות גם בזר.
ואולי יש להוסיף בזה עוד, דשמא ס"ל לרש"י דדין התלעת העצים על ידי כהן לא היה כלל דין שיש להעדיף כהן לזה, אלא כשר בזר לכתחילה, רק דהוא חובה שהטילו על בעלי מומין הואיל וחולקין בקדשים, וכך בדיוק יסבור רש"י גם לענין הפשט שכשר בזר והטילוהו חובה על הכהנים בעלי המומין הואיל ונוטלין חלקם בקדשים.
אבל יש לדחות דשמא לעולם הקפידו על כהנים בהתלעת העצים משום כבודם (או דלא לינצו כו"ע ולכך הקפידו דוקא בכהני בית אב) ולא הניחו לישראלים לעסוק בזה, והא כדאיתא והא כדאיתא דהתלעת העצים אע"פ שכשרה בזר מ"מ הקפידו שייעשה על ידי כהנים, משא"כ הפשט וניתוח לא היתה בזה כ"כ הקפדה שייעשה דוקא על ידי כהן אלא היה כמין שותפות של הכהנים בעלי המומין בעבודה על מה שאוכלין בקדשים.
וגם יש לדחות באופן אחר דלעולם התלעת העצים והפשט שוין שדקדקו רק בכהן ובהפשט של קרבנות ציבור מיירי ושמא בקרבנות ציבור ס"ל לרש"י דלכתחילה דקדקו שיהיה ההפשט על ידי כהן דוקא.
ומ"מ לפי כל הצדדים מסתבר שאם לא היה כהן להתליע העצים, אזי היו מניחים לישראל לעשות התלעת העצים אחר שאין כאן עבודה כלל והוא מעשה קוף בעלמא, ואפי' אם נימא דקוף אינו כבוד שמים שיעשה דבר זה (עי' מה שציינתי לדברי התוי"ט בתשובה הסמוכה), אבל בישראלים אין חשש כלל (עי' תי"ט הנ"ל).
ובני סלמאי הנטופתי בגמ' בתענית לפי הענין לא משמע שהיו כהנים דהרי קאמר כהנים ולויים לחוד, ומסתמא שהיו בודקין להתליע העצים לפני שמביאין אותם למקדש ולא היה בזה שום איסור אע"פ שהם ישראלים (ומ"מ אינו ראי' גמורה דיש לומר דלא הקפידו אלא על התלעה אחר שהביאו העצים לבהמ"ק וגם יש לומר דשוב היו בודקין העצים על ידי כהנים).
מק"ט התשובה הוא: 120947 והקישור הישיר של התשובה הוא: shchiche.com/120947